I en tid hvor en Toyota Corolla koster langt over 200.000 kroner savner mange sikkert de dage hvor en mindre såkaldt konebil kunne købes til en anstændig pris. Mine damer og herrer, lad mig præsentere Kia Rio. Her får man på papiret en 5-dørs hatchback til 135.000 minus en krone. Nå, ja så kommer der lidt levering, metallak og den slags småting oveni. Men kan man leve uden ESP (9.999) og aircon (14.999) så er man rigtig godt kørende til under 150.000 kroner når bilen står klar på gaden med plader og skinnende metallak.
Pris kontra kvalitet
Men hvor meget bil får man egentlig for 150.000 når det kommer til stykket? Redaktion har ført kørt Kia og været godt tilfredse, men Rio modellen tager alligevel prisen for kvalitet for pengene. Det er ikke en stor bil, men stor nok til at rumme fire voksne på kortere ture eller to voksne og ditto antal børn på bagsædet på de lidt længere ture.
Bagagerummet indeholder blot 270 liter, men det lykkedes os at pakke en klapvogn sammen med anden feriebagage og smutte på weekendtur.
Letkørt
Skivebremser på alle fire hjul sørger for effektiv nedbremsning af den 1100 kilo tunge bil. Motoren på 97 hestekræfter spiller godt sammen med det letgående gear og læderrattet ligger godt i hånden. Redaktionen var enige om, at Kia Rio er en af de mest letkørte biler vi endnu har testet. Let provokerende kan vi sige, at kan man ikke køre denne bil, bør man overveje om man overhovedet skal have kørekort. Gearstangen smutter let i det ønskede gear, koblingen er let at træde og speederen nem at dosere.
Sidevinden bider
Vi havde som nævnt fyldt bilen ganske pænt op og da farten nåede motorvejshastighed, kunne vi godt mærke at affjedringen er til den bløde og komfortable side. Men det føles ikke ubehageligt og man har hele tiden styr på bilen, selvom sidevinden fra tid til anden godt kunne mærkes. Nu blæste det også kraftigt flere af testdagene, men der er alligevel et stykke vej op til de bedste europæiske køremaskiner.
Europæisk design
Ved første øjekast minder bilen unægteligt meget om en Opel Astra. Det gør den såmænd også efter en uges bekendtskab. Særligt bagpartiet er omtrent direkte kopieret fra – undskyld inspireret af – Opels lille mellemklasse. Det gør nu ikke os noget, for designet er harmonisk og kompakt og givetvis så tilpas tidsløst, at bilen ikke ser håbløst umoderne ud om et par år.
Det tofarvede stof på sæderne er nydeligt og minder om Toyotas betræk. Det forekommer slidstærkt og sæderne er behagelige også på længere stræk. Plastkvaliteten er som man kan forvente i dette prisleje. Det er bankehårdt og ikke blødt, lige til at stikke fingrene ned i.
Veludstyret
Til prisen på 134.995 kroner kan man ikke beskylde Kia Rio for at være underudstyret. Her er blevet plads til fjernbetjent centrallås, el-ruder ved alle fire døre, servostyring, læder på rat og gearknop og el-spejle med varme. Skulle man ønske sig mere må det blive aircon til ca. 15.000. Vi savnede det ikke i testugen, men når først solen får magt længes man mere efter kold luft mod kinderne frem for ESP. Ja, det kan lyde underligt at vi i sikkerhedens navn vil anbefale aircondition før stabilitetskontrol, men faktum er at en varm kabine og det ubehag som følger også er med til at gøre kørslen mere usikker, idet føreren bliver mindre koncentreret når sveden hagler ned og ungerne skriger.
Fornuft fremfor prestige
Vi ved godt at en Kia ikke er en BMW eller en Toyota for den sags skyld, men prisen er jo heller ikke i nærheden af disse konkurrenter. Der er ikke meget prestige i Kia mærket, men for 20 år siden havde mange forsvoret, at Skoda nogensinde ville lave en Octavia eller en Superb og blive betragtet på lige fod med tyske kvalitetsbiler.
Tiden må vise om Kia kan blive andet og mere end et særdeles fornuftigt valg til prisen. Indtil da nøjes vi med at konkludere at det bestemt ikke er nogen ringe bil. Og til prisen er bilen et mindre kup, særligt med tanke på den medfølgende garanti på tre år uden kilometerbegrænsning.
Tal og teknik | |
Model: | Kia Rio 1.4 EX |
Pris: | kr. 134.999,- ekskl. levering og metallak |
Motortype: | 4 cylindre, række |
Brændstof: | Benzin |
Træk: | Forhjulstræk |
Slagvolumen: | 1.399 ccm |
Ydelse: | 97 hk ved 6.000 o/min |
Moment: | 125 nm ved 4.700 o/min |
Gearkasse: | 5 trin manuelt |
Topfart: | 173 km/t |
0-100 km/t: | 12,3 sekunder |
Forbrug opgivet: | 16,1 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 14,8 km/l |
Bagagerum: | 270 liter |
Køreklar vægt: | 1.100 kg |
Total vægt: | 1.600 kg |
L/B/H: | 399 cm/169 cm/147 cm |
Testperiode: | April 2006 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 800 km |
Testvejr: | Tør vej, regn, hagl |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | 4 x el-ruder, 5 trepunktseler, fjernbetjent centrallås, el-spejle med varme, højdejusterbart rat og forsæde, 6 airbags |
Konkurrenter: | Opel Astra, Peugeot 206, Toyota Corolla |