Som et resultat af øget fokus på bæredygtighed og grøn energi, er produktionen af elbiler steget markant indenfor meget kort tid. Fra 2030 har Storbritannien offentliggjort, at benzin- og dieselbildrevne biler skal forbydes helt. Det forventes derfor, at markedet for elbiler vil få sat gang i hjulene.
Vil man gerne i gang med at investere i aktier, kan det derfor ikke være helt dumt at søge mod elbils-aktierne. På aktieskole kan man blive klogere på aktiehandel og derved komme i gang med at investere i aktier. Måske er det et smart træk at fokusere på aktier indenfor elbiler. Flere lande vil formegentlig gøre samme tiltag, som Storbritannien.
En grønnere verden
Klimaet er tydeligvis overbelastet af os mennesker og vores store konsumption af tøj og forbrug af biler. Benzin- og dieselbiler er nogle af vores største miljøsyndere. Derfor er det ikke mærkeligt, at man er begyndt at fokusere på alternativer til denne type biler. Rent praktisk er forskellen ved brug af henholdsvis en benzin/diesel-bil og elbilen.
Ulempen ved elbilen er, at det kræver en del mere planlægning ved de længere køreture. Der skal medregnes en del opladningstid. I modsætning til den klassiske fossilbil kan man hurtigt tanke og køre videre. Dog behøver dette ikke ses som en ulempe. Så kan man bare holde lidt længere pauser på hvert stop. Så er man ekstra køreklar igen bagefter.
Storbritanniens nye bil-lov
Storbritannien går i spidsen i kampen for klimaet. De er optimistiske, og det forventes, at alle vil være færdige med biler, som kører på fossilt brændstof. Elbiler er stadig en del dyrere end de almindelige biler i de fleste lande, heriblandt Storbritannien. Lige nu udgør Storbritanniens salg af elbiler i alt kun syv procent. Så der er stadig lang vej.
I sammenligning med Danmark er det samlede salg af elbiler oppe på 11 procent for hybridbiler og 7,3 procent for rene elbiler. Der er en markant stigning, sammenlignet med forrige års salg af hybrid- og elbiler. Den samlede CO2-udledning vil reduceres markant de følgende år, hvis stigningen fortsætter på denne måde.
Debat om batteriers miljøvenlighed
Men er elbilen i virkeligheden mere miljøvenlig, end den benzindrevne bil er? Dette er blevet diskuteret, lige siden elbilen kom til verden. Det menes, at måden som en elbil produceres på, er meget energikrævende. Hvis man samler produktionen af bilerne og deres udledning af CO2, er regnskabet for dårlig udledning næsten på samme niveau med benzin.
Der er mange forklaringer og argumenter til, hvorfor elbilen ikke er så god som antaget. Nogle mener, at det skyldes produktionen i Kina, hvor der bruges kulenergi til produktionen af elbil-batterierne. Andre mener, at dette ikke er en legitim forklaring. I Storbritannien er der dog blevet sat over 4 millioner kroner til side til opsætning af opladningsstationer.
Glem ikke aktierne
På trods af kritikerne af elbilen, er der ingen tvivl om, at aktiemarkedet for elbiler er stigende. Derfor kan man roligt kaste sig ud i disse aktier. Snart er elbilen muligvis et allemandseje, hvorved aktierne helt sikkert snart bliver defensive.