I denne tid, hvor finanskrise og miljøhensyn tvinger hele verden over i mindre biler, virker den nyudviklet Hyundai i20 som en succes, allerede inden den er præsenteret på det danske marked.
Sporty design
Som afløser for Getz hører i20 til i den næstmindste klasse, selvom også den bliver større og bedre udnyttet i disse år. Hyundai i20 er designet i Hyundais europæiske R&D hovedkvarter i Rüsselsheim i Tyskland, og den følger stilmæssigt i fodsporet af de roste i10 og i30 modeller.
Bilen er længere og bredere end forgængeren, og femdørs versionen har en hjulafstand på 252 cm, hvilket hjælper til et rummeligt indre.
Veludstyret
Vi kræver mere af selv mindre biler og begge udstyrsversioner (Classic og Comfort) forsøger at gøre os tilfredse. Afhængig af version får man radio med fire højttalere, CD og MP3 audiosystem med integreret skærm, multifunktionsrat, højdejusterbart førersæde, fjernbetjent centrallås samt eldrevne vinduer og sidespejle.
Europæiske køreegenskaber
En helt ny undervogn skulle give sporty og adrætte køreegenskaber. De fleste tests i forbindelse med udviklingsarbejdet blev foretaget i Europa (kørsel under varme forhold i Spanien, kuldetest i Sverige og højhastighedstest i Tyskland), og Hyundai’s ingeniører har sikret sig, at affjedringen har den fasthed, som foretrækkes af europæiske bilister. Vi er nemlig temmelig anderledes end vores amerikanske og asiatiske bilvenner; mere sport og mindre komfort.
Fire motorer
Hyundai i20 kommer til Danmark med fire forskellige motorvarianter. Fælles for dem er, at de i forhold til forgængerne har højere ydelser, forbedret driftsøkonomi og lavere emissioner. Mest interessant virker umiddelbart en ny 1,2 liters benzinmotor med 78 hestekræfter som har en CO2-udledning på 124 g/km og et officielt forbrug på 19,2 km/l ved blandet kørsel.
Hyundai hører til blandt de nye mærker
Hyundai i20 bygger på den succes, Hyundai har opnået med de øvrige nye modeller hvoraf særligt i30 er blevet en pæn succes. Hyundai forventer at sælge cirka 2.000 eksemplarer af i20 i 2009 fordelt på to benzin og to dieselversioner. Introduktion forventes 1. marts 2009 og til glæde for de prisbevidste medfølger tre års ubegrænset garanti.
Endelige priser er endnu ikke fastlagt.