Honda CR-V 2.0

Da jeg første gang stødte på Hondas CR-V var den temmelig banebrydende. En stor firehjulstrækker med træk på forhjulene og til en pris der ikke udelukkede drømmen om hvide plader. Jeg var i sin tid ansat som salgskonsulent hos en bilforhandler af netop Honda. Bilen var stor, men alligevel let at bruge for konen. Den havde sæder bagi til børn og et stort bagagerum. Den var praktisk fordi den selv doserede firehjulstrækket efter behov. Ved normal kørsel trak den kun på forhjulene med markant bedre benzinøkonomi til følge. Når føret blev usikkert røg en del af trækkraften om til baghjulene. Princippet fungerede fremragende. Det var en oplagt bil at køre på vinterferie i. Masser af plads til ski og bagage. Gode køreegenskaber og sikkerheden for at kunne komme frem takket været muligheden for firehjulsdrift.

I nyeste generation af CR-V er det hele bare blevet bedre. Redaktionen har gennem årene kørt i fire forskellige versioner og motorvarianter. Alle har været glimrende køretøjer. Alligevel tør vi påstå, at den seneste version er den bedste. Den er stadig letkørt og kvaliteten har lige fået det løft, som får konkurrenterne til at ryste på hånden.

Det er bestemt en bil man bliver glad, jo mere man kører i den. Ved første øjekast kunne vi ikke mønstre den store begejstring. Vi havde jo trods alt kørt i bilen nogle gange før for år tilbage, så overraskelsesmomentet var ikke rigtig til stede. Men vi skulle blive klogere, for selvom ændringer udefra og faktisk også indefra er meget begrænsede i forhold til den gamle version, så er alting bare blevet bedre. Det hele fungerer rigtig godt. Man er ikke i tvivl om hvor tingene sidder eller hvordan bilen betjenes.

En anke bliver det dog til, for uanset hvor godt man sidder i sæderne og hvor støjsvag bilen er, så yder det tynde rat ikke bilen retfærdighed. Det passer slet ikke til bilen og gummibelægningen på nederste del af rattet er lavet med små huller. Det skal sikkert ligne ægte læder, men det er ikke rart at røre ved. Faktisk nåede vi at få hård hud i den uge vi kørte i bilen. Det kan vist ikke være meningen. Jeg ville helt klart investere i et rigtigt læderrat som det første ekstraudstyr til bilen.

Testbilen stod flot i champagnefarve, som iøvrigt findes på lakken til flere og flere biler. Under hele testugen høstede både bil og farvevalg intet andet end lovord fra familie og venner. Naturligvis er det alene ikke grund nok til at vælge bil, men der findes næppe mange bilejere, som ikke bliver gladere, når folk roser bilvalget.

Det er en firehjulstrækker og så alligevel ikke. For ved normal kørsel trækker bilen kun på to af hjulene og sparer derved betydelige mængder brændstof. Det er smart, for selvom mange danskere er blevet glade for de store sikre firehjulstrækkere, så er det reelt kun en brøkdel af køberne, som reelt har behovet for træk på alle hjul. Man savner ikke reduktionsgear eller andre finesser, men det er klart, at skal man bruge sine weekender på trials i diverse mudderhuller eller man planlægger en tur gennem afrika, så findes der mere velegnede biler.

Honda CRV er særdeles velegnet til børnefamilier. Der er god plads til fem personer inkl. bagage til langfart, f.eks. til skituren, hvor man vil sætte pris på firehjulstrækket. Jeg testede bilen i glat føre herhjemme og kunne mærke hvornår den fordelte kraften til de to sidste hjul. Det virker i praksis, for vi kom frem uden problemer, hvor jeg i andre biler ville have siddet fast.

Udstyret er rimeligt, om end ikke prangende i den mindste version. Motorkraften med 150 Hk til rådighed er dog rigeligt til alle med normalt brug. Og man kan sagtens holde sig konstant over 10 km/l, hvilket er imponerende for så stor en bil. Andre ”rigtige” firehjulstrækkere kæmper oftest en kamp for at holde sig over 5 km/l.

Nu vælger man jo heldigvis ikke altid biler udfra benzinøkonomien, men allround er CRV et glimrende valg; den er stor, sikker, stabil og meget rummelig. Jeg kørte gerne på skiferie i bilen med kone, børn, ski og bagage. Den testede executive version var med både klima, læder og navigation. Det gør bestemt ikke oplevelsen ringere. Konklusionen er at den gamle version var god og alsidig og den nye er bare blevet bedre.

Tal og teknik
Model: Honda CR-V 2.0 Executive
Pris: kr. 410.950,- ekskl. levering og metallak
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Benzin
Træk: Automatisk firehjulstræk
Slagvolumen: 1.998 ccm
Ydelse: 150 hk ved 6.500 o/min
Moment: 192 nm ved 4.000 o/min
Gearkasse: 5 trin manuelt
Topfart: 177 km/t
0-100 km/t: 10,0 sekunder
Forbrug opgivet: 11,1 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 11,0 km/l
Bagagerum: 460 liter
Køreklar vægt: 1.500 kg
Total vægt: 2.000 kg
L/B/H: 463 cm/178,5 cm/171 cm
Testperiode: Marts 2006
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 980 km
Testvejr: Sne, regn og temperaturer omkring frysepunktet
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 4 x elruder, fjernbetjent centrallås, VSA (ESP), læderindtræk, el-indstillelige sidespejle med varme, sædevarme, tågeforlygter, servostyring, tonede ruder, navigationsanlæg, el-soltag
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento
temasuperbiler