Honda Civic I-shift

Der var lagt op til gensynsglæde da vi afhentede ugens testeksemplar af en Civic. Vi har tidligere kørt vejene tynde og ladet os begejstre af både design og køreegenskaber. Desværre lider ugens testbil i vores mening under en nyudviklet semiautomatisk gearkasse, kaldet I-shift. Den gearkasse bør man skåne sig selv for.

Spoileren = dobbelt øv
Hvor meget vi end holder af bilen og ænsker at rose design og køreegenskaber, må vi slutte os til grædekonekoret af motorjournalister, som ikke helt ser meningen med spoileren midt på bagruden.

Vi vover holdningen at den todelte rude – forårsaget af spoileren er det eneste mislykkede ved designet. Den tager uforholdsmæssigt meget af udsynet bagud og der ikke umiddelbart en teknisk forklaring på dens placering.  I hvert fald ikke en som vi kan gennemskue. Vi krydser fingre for at den fjernes ved en opdatering af modellen.



I-shift i byen
Ugen havde været præget af skuffelse over gearet, men på vej hjem fra hovedstaden kørte vi pludselig ind i det bedste argument for en i-shift, nemlig myldretidstrafikken. Vi brugte mere end en time på at snegle os 20 kilometer gennem København og ud på motorvejen og vi sad i kø rigtig mange gange.

Her brillerede I-shift for første gang i testugen. For det er en sand lise at lade automatgearet klare skiftene når der skal kobles ud et par hundrede gange eller mere for at komme 10 kilometer længere frem.


Der er overraskende god plads på bagsædet.

Rigt udstyret
Hvad udstyret angår mangler der absolut ingenting, men prisen følger også godt med. Du får el-ruder på alle fire døre, klima, centrallås, en glimrende integreret cd/radio med ratbetjening, regnsensor samt fartpilot. Altsammen meget effektivt og med til at gøre længere ture sjove.

Vi testede som vanligt Århus-København tur/retur samme dag og de godt 600 kilometer blev tilbagelagt uden siddesår eller andre ubehageligheder. Det er bestemt ikke alle biler, som kan prale med det.



Hov – hvor blev kræfterne af?
140 hestekræfter sparker Hondas toliter benzinmotor fra sig og det rækker i den almindelige version, men med I-shift forsvinder det kvikke optræk. Disciplinen 0-100 km/t går fra pæne 8,9 til middelmådige 10,4 sekunder. Med helt samme motor vel at mærke.

Her kan man med sikkerhed sige, at automatgearet stjæler mange af motorens kræfter. Overskuddet forsvinder som ud i den blå luft og det er synd for bilen.

Normtallet siger 15,4 km/l men vi kom ud et pænt stykke under, nemlig med  12,8 km/l som bedste resultat. Det er lidt mindre end den manulle version vi tidligere har testet, men acceptabelt for en bil med automatgear.

Kabine
Der er ingen forskel i kabinen udover gearstangen til I-shift. Det betyder, at der er god plads i bilen. Sæderne er gode og velstøttende og der kan ikke sættes en finger på det indvendige.

Køregenskaber
Igen oplevede vi at bilen var en anelse for sidevindsfølsom, men det er ikke faretruende, blot en smule irriterende i længden at man skal korrigere på rattet.

Tilbage står vurderingen af I-shift, og her må det siges som det er: I-shift er et betydeligt dårligere gear end det fine 6-trins manuelle, redaktionen tidligere har testet.

Det giver også anledning til et særdeles simpelt råd: spar merprisen på cirka 15.000 kroner og få dig en betydeligt bedre kørende bil. I-shift er unødvendigt. Den almindelige Civic er en fremragende bil, som du bliver gladere for i længden.

Tal og teknik
Model: Honda Civic 1.8 Sport I-shift
Pris: 279.949 ekskl. levering og metallak
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Benzin
Træk: Forhjulstræk
Slagvolumen: 1.779 ccm
Ydelse: 140 hk ved 6.300 o/min
Moment: 174 nm ved 4.300 o/min
Gearkasse: 6 trin semi-automatisk gearkasse(i-shift)
Topfart: 205 km/t
0-100 km/t: 10,4 sekunder
Forbrug opgivet: 15,2 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 12,8 km/l
Bagagerum: 415 liter
Køreklar vægt: 1.219 kg
Total vægt: 1.750 kg
L/B/H: 424,5 cm/176,5 cm/146 cm
Testperiode: December 2006
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 1.225 km
Testvejr: Regn, sol, blæst, 0-10 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 4 x el-ruder, servostyring, fjernbetjent centrallås, el-indstillelige sidespejle med varme,  højdejusterbart førersæde, justerbart rat, integreret cd-radio med ratbetjening, fartpilot, regnsensor, klimaanlæg
Konkurrenter: Citroen C4, Opel Astra, Peugeot 307