Med en 2 liters dieselmotor og 140 heste er S-max meget svær at komme udenom som klassens duks. Vi har testkørt van-udgaven af den vellykkede S-max.
Nu med den rette motor
Vi har tidligere rost Ford S-max til skyerne med benzinforbruget som eneste væsentlige anke mod Fords seneste skud på stammen. Benzinsluger kaldte vi den vist.
Men det løser sig, hvis man i stedet for 2.0 Benzin vælger 2.0 TDCI med 140 HK og et moment på 320 / 340 Nm ved 2000 omdrejninger. I testperioden kørte vi 15,8 km/l hvad der fint svarer til de 15.6 km/l som Ford forventer ved blandet kørsel.
På hvide plader er forskellen mellem 2.0 Benzin og 2.0 Diesel rundt regnet 65.000 kroner på alle udstyrsniveauer. Alternativt findes en 1.8 Diesel med 125 HK og her er prisforskellen mere overkommelige 37.000 kr.
Vi har ikke prøvet den lille diesel, men på papiret burde den være stor nok. Der er tale om en ældre konstruktion med støbejernsblok hvor den testede 2.0 Diesel er en nyere aluminiums konstruktion fra Fords samarbejde med PSA (Peugeot /Citroen). I følge specifikationerne kører den marginalt længere (16,1 km/l mod 15,6 km/l).
Man kan regne på forskellen mellem benzin og diesel priser på mange og komplicerede måder. En simpel tommelfingerregel er, at de 65.000 kroner i prisforskel trods alt køber mindst 6.500 liter benzin. Man skal derfor mindst køre 65.000 km længere i dieseludgaven i den tid man ejer biler, før forskellen er hentet ind.
Om kørselsmønstret, bankrådgiveren eller ægefællen kan finde økonomi i ovenstående regnestykket ved vi ikke. I stedet vælger vi at nyde dieselmotoren som føles helt rigtig i S-Max og som giver den der udefinerbare følelse, af at man altid har kræfter nok og samtidig kører langt på literen.
Flere små ting ved gensynet
Sidst vi kørte S-Max var det sommer eller rettere lunt dansk efterår og den gang roste vi S-Max’s lækre læder rat, men efter at have haft bilen stående natten over med temperaturer tæt på 0 må vi konkludere at rattet ikke bare er koldt men MEGET koldt at holde på indtil der bliver varmt i kabinen. Til gengæld er sædevarmen toptunet så sædet bliver varmt på næsten ingen tid.
Kopholderne har et godt og fast greb om dåser, flasker og papbærer fra McDonalds men placeringen bag ved håndbremsen gør at man som chauffør skal famle sig frem med sin dåsecola. “Don’t drink and drive” som de siger i USA, men i praksis ville det nu være meget rart med en kopholder som man kunne se uden at tage øjnene fra vejen.
Ved kørsel i mørke kan man opleve at dele af instrumentpanelet spejler sig i sideruden og i sidespejlet. Igen en lille ting som man sikket vender sig til ved daglig omgang med bilen, men det irriterer altså.
Fra den ene yderlighed til den anden
Vi har tidligere kritiseret lillebror C-Max for en helt umulig adskildelse mellem varerum og føresæde som tog al udsyn bagud. I S-Max van er Ford gået i den helt anden grøft og har klaret adskillelsen med en smart racerbils agtigt styrtbøjle bag føresædet.
Gennemført design og uhyre funktionel i den forstand at man overhovedet ikke ser den fra førersædet.
Den testede udgave var forsynet med skydegulv i bagagerummet. I teorien letter det af- og pålæsning. I praksis synes vi at det tager rigeligt plads i bagagerummet og hvor tit fragter man i grunden ting, der er så tunge, at de ikke kan løftes ind og ud?
For stor?
Redaktionen var delt i sin bedømmelse af S-Max van. Der er ingen tvivl om at S-Max er en fremragende bil, som forener skarpe sportslige køreegenskaber med den komfort der er nødvendig til lange daglige ture på motorvejen. To-liters dieselmotoren giver samtidig chaufføren følelsen af, at bilen har kræfter nok i enhver tænkelig situation. Og med små 16 km/l kan man ikke forvente mere på økonomien.
På hvide plader med 5 eller 7 sæder er S-max uden diskussion byens bedste tilbud til børnefamillien. Ikke mindst hvis man kigger på value for money delen, hvor S-Max synes at sætte standarden for klassen.
Tal og teknik | |
Model: | Ford S-Max Trend 2,0 Van TDCI |
Pris: | Kr. 233.674 ekskl. levering og metallak |
Motortype: | 4 cylindre, række |
Brændstof: | Diesel |
Træk: | Forhjulstræk |
Slagvolumen: | 1.997 ccm |
Ydelse: | 140 hk ved 4.000 o/min |
Moment: | 320 / 340 (Overboost) nm ved 2.000 o/min |
Gearkasse: | 6 manuelt |
Topfart: | 196 km/t |
0-100 km/t: | 10,2 sekunder |
Forbrug opgivet: | 15,6 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 15,9 km/l |
Bagagerum: | – |
Køreklar vægt: | 1.594 kg |
Total vægt: | 2.505 kg |
L/B/H: | 476,8 cm/188,4 cm/161 cm |
Testperiode: | December 2006 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 600 km |
Testvejr: | Solskin, regnvejr, 0-10 grader |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | 4 x elruder, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, fartpilot, sædevarme |
Konkurrenter: | Mazda 5, Citroen C4 Picasso, Toyota Avensis Verso, Opel Zafira, VW Turan |