Der er ikke meget fest over Fords næstmindste bil, selvom navnet antyder det. I stedet er det en brugbar bybil, som lokker med solide køreegenskaber, en rimelig pris og gennemprøvet teknik. Og det er ikke så ringe endda.
Historisk bil
Vores testperiode faldt sammen med at Ford fejrede 30 års jubilæum for dagen hvor den første Fiesta rullede ud fra samlebåndet. Indgangsmodellen var dengang udstyret med en 1,0 liters motor med kun 40 HK. Med en vægt på kun 700 kg var den blandt de letteste i klassen. Mange af Fiesta’ens fordele var noget helt nyt på markedet.
Sikkerheden ved kollision var optimeret takket være Ford-ingeniørernes anvendelse af tidlige computer-simulationsprogrammer. Frontgrillen fungerede som et luftindtag, der ved lav fart lukkede luft igennem tremmerne, hvorimod luften ved højere fart effektivt blev ledt gennem motorrummet. Dette Ford-patent bidrog til at nedsætte brændstofforbruget til et ekstraordinært lavt niveau. Ved en konstant fart på 90 km/t kørte bilen 17,8 km per liter benzin.
I princippet er der ikke sket meget på den front de seneste tre årtier. Dette skyldes naturligvis, at sikkerhedsudstyret er meget mere omfattende og dermed er totalvægten også forøget væsentligt til skade for forbruget.
Dårligt klima
Vi testede en ny Fiesta 1.4 med Trend udstyr den sidste uge i august. Og på trods af at testugen stod på skiftevis gråvejr og regnvejr og temperaturerne aldrig rigtigt nåede over 20 grader så savnede vi aircon ganske forfærdeligt. Blæseren var både larmende og ineffektiv i en sådan grad at et medlem af redaktionen stadig er overbevist om at den var defekt. Alternativt at bilen var udstyret med permanent sædevarme og Ford’s samlefabrik bare havde glemt at montere kontakten. Budskabet er i hvert fald klart og tydeligt; køb en kampagnemodel med Aircon.
Tilbagelænet kørestil
Hvordan kører den så? Sikkert, forudsigeligt og komfortabelt på den stramme, tyske måde. Her er absolut ingen spansk eller lantinsk inspiration som Fiesta-navnet ellers antyder. Kun god germansk kvalitet og mentalitet. Ikke på VW-niveau, men lysår foran de koreanske alternativer.
Det er ikke den billigste bil i klassen, men det er absolut heller ikke den ringeste og sådan hænger pris og kvalitet ganske fornuftigt sammen.
Ikke megen fest i Fiesta
Hvis man leder efter en kvik bil til at drøne om hjørner med, skal man kigge andetsteds, eller vælge en større motor. I den testede udgave med 80 hestekræfter, er der mere siesta end fiesta over bilen. Særligt hvis man fylder bilen med to voksne, to børn med tilhørende barnestole, to meget små kufferter og de mest nødtørftige legesager og en pusletaske til de to blebørn.
Det går egentligt fint nok hjemme på villavejen og et stykke ud af byen, men så snart der er åben landevej eller motorvej med den mindste bakke, så tager motoren sig en genvaldig Siesta. De førnævnte 80 heste og en fyldt Fiesta er en dårlig kombination som kræver tålmodighed og masser af planlægning i trafikken.
Tal højt
Subjektivt vurderet er støjen også til den høje side. Ved motorvejsfart skal man ikke forvente at kunne høre radioen eller tale med eventuelle børn på bagsædet. Det skal retfærdigvis siges, at de fleste andre biler i klassen har præcist samme problem. Deres vægt er simpelthen vokset fra deres kræfter, specielt hvis man fylder bilerne til bristepunktet.
Udstyrmæssigt er den godt med, uden at prale. Der er fjenbetjent centrallås, el-ruder, el-spejle og tågeforlygter som det vigtigste. Og sikkerhedsmæssigt er der ingen grund til alarm. Her er hvad man med rimelighed kan forvente og Fiesta er en af de sikreste biler i sin klasse.
Singlebil
Vi har skrevet en del om konceptet singlebil, altså en bil som henvender sig til enlige eller ældre uden børn. Sådan en bil er Fiesta i høj grad og går man ind på disse præmisser, får man pludselig en helt anden indgang til bilen. Når man er alene i bilen kun omgivet af mobiltelefon, madpakke og skiftetøjet til fitnessklubben bliver man straks meget gladere for Fiestaen. Og skal man kun bruge bilen til bykørsel og pendling af propfyldte Københavnske motorveje hvor man alligevel aldrig kommer over 100 km/t, ja så er motoren pludselig alt rigeligt og gearingen passer fint til motorens momentforløb.
Nogen Seat Ibiza FR bliver den aldrig, men der er kræfter nok og de kommer på en god måde, så bilen kan køres uden alt for mange gearskift. Set fra denne vinkel passer pengene pludselig meget bedre.
Fordele
Og så er vi fremme ved Fiesta’s styrke og svagheder. Det er en fin lille bybil af god kvalitet. Man sidder relativt højt. Den er let at komme ud og ind af. Affjedringen fjerner de værste huller og kanter i vejen uden problemer. Den følger fint med i bytrafikken og den lokale motorvejstrafik. Men det er også en bil, der klart er mest velegnet til enlige eller parret uden børn. Helst skal man bo i byen og ikke have brug for at fylde bilen helt op til kanten mere end en gang eller to om året. Og så er der lige det med klimaet. Vi ville ikke bryde os om at holde i kø på Køgebugt motorvejen i en bil uden Aircon.
Med vores forbehold, så ender Fiesta som en bybil eller bil nummer to til konen eller manden. I forstæderne vil den matche børnefamilliens Mondeo stationcar rigtigt godt. Og det ældre ægtepar med det begrænsede kørselsbehov vil sætte pris på en klassisk tysk bil, uden VW’s voldsomme priser.
Konklusion
Fiesta er anbragt i en særdeles hård klasse. Seat Ibiza tilbyder spansk temperament i Polo kvalitet til unge bysingler. Og Kia Rio tilbyder lave priser og masser af plads til børnefamillien. Konkurrencen er hårdere end da startskuddet lød i 1976. Men man skylder at hylde, at Fiesta trods alt er blevet 30 år gammel og vi ønsker gerne tillykke. Fords oprindelige vision for Ford Fiesta var at skabe en lille bil til hele verden – meget lig Model T i begyndelsen af det 20. århundrede. På mange måder har Fiesta opnået det mål; den har berørt fjerne markeder men er forblevet original, og har gennem de sidste tre årtier været iøjnefaldende i b-segmentet i Europa. Det kræver sin bil og fordrer at man har givet forbrugerne noget de har behov til den rigtige pris og på det rette tidspunkt. Små biler kan også have klasse.
Tal og teknik | |
Model: | Ford Fiesta 1.4 Trend 5 dørs |
Pris: | Kr. 165.304 ekskl. levering og metallak |
Motortype: | 4 cylindre, række |
Brændstof: | Benzin |
Træk: | Forhjulstræk |
Slagvolumen: | 1.388 ccm |
Ydelse: | 80 hk ved 5.700 o/min |
Moment: | 124 nm ved 3.500 o/min |
Gearkasse: | 5 trin manuelt |
Topfart: | 167 km/t |
0-100 km/t: | 13,2 sekunder |
Forbrug opgivet: | 16,1 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 15,0 km/l |
Bagagerum: | 283 liter |
Køreklar vægt: | 1.000 kg |
Total vægt: | 1.525 kg |
L/B/H: | 391,8 cm/168,5 cm/143,2 cm |
Testperiode: | September 2006 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 610 km |
Testvejr: | Solskin,regn, 13-22 grader |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | Elruder foran, tågelygter foran, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, højdejusterbart forsæde og rat, radio/cd |
Konkurrenter: | Peugeot 207, Kia Rio, Opel Corsa, Citroen C3, VW Polo |