Det er lavt i forvejen, men nu skal det være endnu lavere: udledningen af CO2 fra Peugeots HDi-motorer.
PSA Peugeot Citroën har efter det første halvår i 2012 placeret sig som den bilproducent i Europa, der har den laveste gennemsnitlige CO2-udledning, når man kigger på alle solgte bilmodeller.
Med en gennemsnitlig CO2-udledning på 124,5 g/km ligger PSA Gruppen allerede et langt stykke under EU-kravet for 2015, som er på 130 g/km.
Mere end hver femte solgte bil i Europa fra PSA Gruppen – helt præcist 22,1 % – har en CO2-udledning under 111 g/km, mens 16 % har en CO2-udledning på under 121 g/km.
Men PSA Peugeot Citroën hviler ikke på laurbærrene. Der er konstant fokus på udvikling af motorprogrammet med yderligere optimering af brændstoføkonomi og reduceret CO2-udledning. Seneste resultat af dette arbejde er de anerkendte 1,6 HDi motorer med 92 og 115 hk, som nu er optimerede til at køre længere på literen og samtidig reducere CO2-udledningen med 6 %.
Disse resultater er opnåede ved en kombination af flere teknologier, herunder en ny variabel oliepumpe, som kræver mindre energi og den nyeste generation af motorolie, der er udviklet i samarbejde med fabrikken.
Endvidere har man nyudviklet en tætning omkring bevægelige dele i motoren, som giver mindre friktion og nydesignet en tandrem, som reducerer friktion og støj. Endelig har man indført en lavfriktions vakumpumpe for at undgå energitab.
De forbedrede motorer vil gradvist blive implementeret i Peugeots modelprogram, hvor 208 vil være den første model til at drage nytte af den nye teknologi.