Mennesker har altid været fascineret af at flyve. Lige siden den allerførste flyvning har der været fart på den teknologiske udvikling. Kampfly er en stor del af det danske forsvar, og siden 1980 har Danmarks primære luftvåben været de stilfulde F-16 Fighting Falcons, som i kraft af at være et såkaldt multi-role-fly, har fungeret som jagerfly. De danske jagerfly har været brugt hyppigt og er jævnligt blevet opgraderet, så de kunne følge med den teknologiske udvikling og de stigende krav. Det er dog helt naturligt, at alle former for fly på et eller andet tidspunkt når pensionsalderen – se bare på det ellers så populære Concorde-fly – og nu er tiden altså kommet til, at de aldrende fly skal skiftes ud. Afløseren bliver de nyindkøbte, højteknologiske vidundermaskiner F-35A Lightning II. Danmark har indkøbt i alt 27 fly, hvoraf 21 af dem skal have base i Danmark og de resterende 6 skal have en permanent base i USA, hvor de kan bruges til træning af nye piloter og til omskoling af piloterne.
Opgradering og investering i Danmarks forsvar
De nye F-35-fly er højteknologiske maskiner med evnen til at ændre den måde, vi opfatter fly og militært forsvar. Men ligesom alt andet lige fra high-tech online casino slots, som startede som store og klodsede arkadespil, til de nyeste bærbare computere, der kommer fra maskiner på størrelse med hele rum, er alt et produkt af evolution og udvikling – og F-35’eren er ingen undtagelse. Den strømlinede F-35A Lightning II fra producenten Lockheed Martin er en del af Joint Strike Fighter-programmet. Det er et femte-generations jagerfly med avanceret aerodynamisk teknologi, evnen til at klare sig fremragende og et særdeles komplekst og veludviklet system. Flyet kan scanne større områder end sædvanligt. Derudover har det evne til at være næsten usynligt, hvilket er kombineret med et spektakulært radarsystem og nogle hyperfølsomme sensorer, som tillader flyet at sende data og koordinater videre til andre enheder, der så siden kan hjælpe til.
Det er Forsvarets ønske, at F-35erne ikke kun bliver Luftvåbnets fly. I stedet skal flyene være til gavn for hele Forsvaret. Disse fly vil knytte de forskellige enheder tættere sammen med den nye radarteknologi og evnen til at kommunikere på tværs af enheder. Indkøbet af flyene er en investering i Danmarks beskyttelse. Dette indkøb vil betyde, at Danmark kan sikre sine grænser, luftrum og suverænitet samt bidrage til NATO´s kollektive forsvar.
Fra gammelt til nyt
Foto af Chandler Cruttenden Caption: De nye F-35 fly erstatter Forsvarets gamle F-16 Fighting Falcons.
De nye kampfly erstatter, som tidligere nævnt, de F-16-fly, som Danmark har sat sin lid til siden 1980. Siden da har Forsvaret i alt indkøbt hele 77 F-16, hvoraf nogle af dem har to sæder til træning, fotograferingsopgaver og andet. Langt de fleste har dog kun ét enkelt sæde til piloten. Flyene er løbende blevet opdateret efter behov, så de er ´up to date´ rent teknologisk og i forhold til de nyeste systemer.
Det bliver dog ikke lige foreløbigt, at vi kommer til at se de formidable, stilrene og stealthy fly i det danske luftrum – de skal nemlig først fragtes hertil, og så skal piloterne omskoles til at kunne begå sig i de nye fly. I Skrydstrup er man netop nu i gang med et storslået byggeri, som efter planen skal stå færdig i sommeren 2023, når de første fly lander på dansk jord. De første fly er allerede blevet rullet ud og overdraget til Danmark, og hele 2022 skal gå med træning og omskoling af danske piloter i USA. I 2023 kommer de resterende fly så til Danmark, og 2024 skal gå med at udfase de gamle F-16-fly. I 2025 er både fly, piloter og personale klar til, at F-35 deltager i internationale missioner, og det er planen, at de nye fly skal være fuldt ud implementeret i 2027.