Senere i 2012 lanceres Ford B-MAX som Ford-fabrikkernes nye fleksible MPV. Og Ford B-MAX skal sætte ny standard i sin klasse for brændstoføkonomi og CO2-emission med producentens nyeste benzin- og dieselmotorer.
Ford B-MAX med en 1,6-liters TDCi-motor har en emission på 104 g/km CO2 og bruger 4,0 liter diesel pr. 100 km. Til sammenligning ligger tallene for konkurrenterne i samme klasse på 109-119 g/km CO2 og forbruget ligger på 4,1-4,6 liter diesel pr. 100 km.
Ford B-MAX med 1,0-liters EcoBoost benzinmotor med 120 HK har en emission på 114 g/km CO2 og forbruger 4,9 liter benzin pr. 100 km. Til sammenligning har Ford B-MAXs benzindrevne konkurrenter et CO2-udslip på 134-149 g/km og et brændstofforbrug på 5,7-6,4 liter pr. 100 km.
“Vores mål med ny Ford B-MAX var, at gentænke segmentet ved hjælp af teknologi og innovation – og det indebærer blandt andet det laveste brændstofforbrug i segmentet,” siger Barb Samardzich, der er vice president, Product Development, Ford of Europe.
Ford B-MAX er udstyret med en serie teknologier, der reducerer brændstofforbruget og CO2-emissionen. Disse teknologier inkluderer;
– Auto-Start-Stop, som automatisk slukker motoren, når bilen kører i tomgang
– Ford Eco Mode informationssystem, der hjælper føreren med at opnå en mere økonomisk kørsel
– Gearskifteindikator der viser det mest optimale tidspunkt for gearskifte
– Smart Regenerative Charging, der lader batteriet op på de mest økonomiske tidspunkter i løbet af kørslen.
Ford B-MAX repræsenterer også en helt ny og innovativ dørkonstruktion, som giver en enorm åbning og gør tilgangen til kabinen til en leg, for både fører og passagerer samt bagage. Ford har simpelthen integreret midterstolpen i dørene.
Ud over Ford B-MAX iøjenfaldende design, vil kunderne også opleve en gennemtænkt og fleksibel sædeindretning og et klasseledende stort bagagerum – samt et materialeudvalg i en kvalitet, der ikke normalt ses i en bil i dette bil- og prissegment.
Ford B-MAX blev præsenteret på den internationale biludstilling i Geneve i marts og lanceres i Danmark senere i 2012.