BMW X5 3.0D

X5 er en stor bil og det kræver en stor motor. Med en 3 liters dieselmotor og 232 hestekræfter er indsatsen mere end godkendt.

Maskulin og prestigefuld firhjulstrækker med voldsom diesel
Foran golfklubben, på direktionsgangen eller på vej til ødegården i Sverige midt i en snestorm er X5 3.0 D det potente og mandige valg. I dagligdagen får man nok større glæde af en mindre bil som X3.

Desperate Housewives og en carport på Wisteria Lane er det indtryk som jeg sidder tilbage med efter en uge med BMW X5 i diesel udgave. BMW kalder deres X serie for Sports Activity Vehicle forkortet SAV. Det betyder frit oversat, at bilen takket være det avancerede firhjulstræk klarer sig fint i vanskeligt terræn, men at den først og fremmet er beregnet til vejen.

I Danmark starter priserne på 1.043.100 kroner. Både økonomisk og ydelsesmæssigt er vi dermed i kategorien for absolut liebhaveri til små og store drenge med lyst til at køre bil. Eventuelt i segmentet for hesteejere med råd til og behov for mere end Suzuki Grand Vitara. Og ikke i de amerikanske forstæder hvor store firehjulstrukne SUV’er med overdreven motorkraft tidligere solgtes til hjemmegående middelklasse kvinder i samme tempo som mændene bliver forført i Desperat Housewives.

Børn skal mades, bades og puttes. Biler skal tankes, bades og parkeres. Vi havde X5 diesel på besøg i skolernes efterårsferie. Den første erkendelse med en bil i denne kaliber er, at kombinationen af Bilkas parkeringsplads på en børnecheckdag og en lånt X5 bare ikke holder.

4,85 meter i længden og 1,93 meter i bredden + sidespejle er potent og voldsomt, men en anelse upraktisk i dagligdagen.

Bilen er så bred, at den kræver en yderplads hvis man vil ud af døren. Er man flabet nok til at parkere på to pladser i bredden er bilen faktisk stadig for lang. I dagligdagen bliver det for irriterende, at udvalget af parkeringspladser er for småt uanset hvor dygtig man er i disciplinen “baglæns parkering på alt for lidt plads.”

Den testede udgave var udstyret med parkeringssensor. Det kræver både øvelse og tillid at rangere en mindre lastbil ud fra skiftende farver på en skærm. X5 er så stor og så høj, at man overhovedet ikke kan se den bagvedholdende bil når man skal lave en baglæns parkering. Det er den slags detaljer, man dog vænner sig til efterhånden.

Bennys badekar
Kombinationen af en almindelig vaskemaskine og en beskidt X5 kræver det samme som at sende en pre-teenager i bad: stærke nerver, vedholdenhed og insisteren for at anbringe bilen i badet. Og når den så endelig står der, så er resultatet lige så nedslående. Alt er gennemblødt, undtagen barnet/bilen. Der til gengæld stadig er beskidt bag ørerne eller i X5’s tilfælde totalt mudret på trinbrættet eller i skærmkasserne.

Om X3 og redaktionens fruer

Da vi testede X3 skrev vi: ” På spørgsmålet om hvem der køber denne type bil, må vi erkende, at det fordomsfulde svar om whiskybæltets velhaverfruer måske ikke er det dårligste bud. Vi tror i hvert fald, at især kvinder finder bilen meget appellerende. Redaktionens fruer syntes vældig godt om størrelse og overblik. Nu påstår jeg ikke at BMW designerne havde et billede af vores hustruer foran sig, da de slog stregerne til vognen. Ej heller vil jeg gå så vidt som at påstå at bilen er feminin, men skal det være rigtig potent og mandigt, snupper man altså en X5.

Potent og mandigt plejer at være synonym med stor låneglæde på redaktionen. Efter at have madet, badet og parkeret X5 i to uger må jeg offentligt erkende at X3 er en bedre bil til min dagligdag. Men X3 ser ud af for lidt. Når den lokale håndværksmester stiller sin Tuareg V10 Diesel ved siden af din X3 så ved du, at du har valg forkert, uanset om du smidt en million for din X3 eller ej. Her hjælper kun X5 med V8 på benzin. Det hjælper ikke engang at du har hvide plader på din. Men måske den M-udgave af X5 der går rygter om kan gøre det.

Meget moment – men ikke helt lydløst
Der er to typer af diesel. Almindelig gammeldags diesel og så moderne diesel. 520 NM og 235 HK er på papiret ganske voldsomt. Men i kombination med automatgear og en egenvægt på 2,2 tons bliver det aldrig rigtigt sportsligt på den inspirerende og involverende måde. Accelerationerne er naturligvis effektive og med en 0 til 100 tid på 8,3 sekunder og en tophastighed på 216 km er de fleste familie- og firmabiler sat skakmat.

Automat gearkassen har sportsprogram, som man dog sjældent anvender i praksis. Skal det være rigtig morsomt med diesel skal vi op i biturbo modellen med 282 hestekræfter, som indtil videre kun fås i lillebror X3.

I en total unfair sammenligning kan man sige at BMW’s mindste 116 model giver føreren betydelig mere dynamisk køreglæde til trods for, at dens præstationer er astmatiske i sammenligning. I en X5 3.0 d kan du sagtens høre, at man kører diesel. Specielt ved tomgang, men også ved normalt dansk motorvejsfart. Det er hverken irriterende eller trættende, men det er ikke oplevelse som signalerer at man har betalt 1 million kroner for bilen.

Små fælge tak
Vi har haft fornøjelsen af BMW X5 med brølende V8’er (355 HK og 475 NM) og enorme 20” hjul. Diesel udgaven var på mere humane 18” fælge. De små fælge kan klart anbefales i dagligdagen. Den smattede og hullede grusvej frem til ødegården er ikke længere forbundet med smerte i ryggen og angst for ødelagte fælge. Lægger du vægt på A som i aktiv fritid og ikke på S som i sport i din BMW SAV anbefaler vi klart de ”små” original monterede fælge, på trods at de ser lidt små ud i hjulkasserne.

Benzin eller diesel?
I V8’eren kørt vi 6,7 km/l og forudså en hulens masse benzinregninger. På diesel klarede vi 9,4 km/l og det er jo straks mere humant. En fuld tank indeholder skræmmende 85 liter, så den er dyr at fylde i disse tider. Står menuen på Tyskland på langs af autobahn er forskellen mellem benzin og diesel sikkert endnu større.

Ydelsesmæssigt er dieseludgavens 8,6 sekunder for 0-100 og 216 km/t på toppen mod benzinudgavens 6,5 sekunder og 240 km/t forskellen mellem rigelige kræfter til en hver tænkelig situation og så egentlige sportsvognspræstationer.

Diesel koster 1.042.200 kr. og V8’eren 1.378.300 kr. Altså en forskel på 336.100 kr. For mig er valget let. Jeg tager diesel udgaven og snupper en 316 med 3 døre (337.400) oveni handlen. Og satser på, at den lokale BMW forhandler giver et afslag på 1.300 kr. så jeg ikke skal have penge op af lommen.

Der findes også en 3.0 Benzin (272 HK/320 NM) til en pris af 1.040.100 kr. Vi har ikke prøvet den, men på papiret er den for dyr i forhold til dieseludgaven.

Prestige og ikke økonomi er afgørende
Dieseludgaven er rigeligt kraftig til, at man i Danmark hele tiden skal koncentrere sig om ikke at miste sit kørekort. Objektivt set er det kun prestigen eller trangen til at blære sig med en V8’er på direktionsgangen, der taler for den dyre løsning. Pengene er klart bedre brugt på ekstraudstyr.

Men bilkøbere til 4-hjulstrækkere til en million plus det løse behøver givetvis ikke at bekymre sig ret meget om hvorvidt deres bil koster en fornuftig familiebil fra eller til. Eller på prisforskellen på diesel og benzin hos den lokale tankstation. Her tæller kun ejerglæden.

Som i Top Gun
Den testede udgave var med HUD (Head Up Display) som det kendes fra fly. Her projiceres fart og navigationsoplysninger op på forruden foran føreren. Det virker fremragende og føles som en betydelig gevinst både med hensyn til sikkerhed og komfort. Til en bagatel af 29.000 kroner, dog kun i samkøb med Xenon lygter til 17.000 og regnsensor til 2.700, er der kun at vente på at teknologien kommer ned i en prisklasse, hvor det bliver et naturligt tilbehør til enhver bil. Det er både smart og brugervenligt.

Navigation i iDrive
Navigationen virker som den skal og skærmen er stor og skarp. Men knap 50.000 kroner er i overkanten for et navigationssystem, der ikke taler dansk. Vi har forlængst  gennemskuet BMWs iDrive interface, men en trykfølsom skæm, som de fleste efterhånden kender fra deres 2.000 kroners dansktalende GPS ville være et stort fremskridt.

En stor eller tre små?
For at vende tilbage til den urimelige sammenligning med BMW 116, så kan man faktisk få tre af de små for de samme penge. Tænk på hvor dejligt det må være at drikke sin morgenkaffe, mens man tænker på om man skal køre på arbejde i den sorte eller den grå BMW, eller blot tage sin rød BMW med i golfklubben.

Som ejer af X5 kommer du let til at sidde og gruble over om butleren nu har fået bilen vasket helt ren inden gallamiddagen. Måske man skulle flytte til Wisteria Lane i landet hvor bilerne er billige, hvor vaskemaskiner og parkeringspladser er dimensioneret efter at rigtige mænd kører pickup trucks og hvor benzinafgifter er en by i Rusland.

Så længe det er mig og ikke en af de desperate husmødre fra TV der skal bade og parkere bilen er X3 både mere adræt og anvendelig i den grå hverdag. Og skal det være X5, er dieseludgaven det bedste bud på value for money.

Tal og teknik
Model: BMW X5 3.0D
Pris: Kr.1.042.200 ekskl. levering og metallak
Motortype: 6 cylindre, række
Brændstof: Diesel
Træk: Firehjulstræk
Slagvolumen: 2.993 ccm
Ydelse: 235 hk ved 4.000 o/min
Moment: 520 nm ved 2.000 o/min
Gearkasse: 6 trin automatisk
Topfart: 216 km/t
0-100 km/t: 8,3 sekunder
Forbrug opgivet: 11,5 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 9,4 km/l
Bagagerum: 620 liter
Køreklar vægt: 2.180 kg
Total vægt: 2.740 kg
L/B/H: 485 cm/193 cm/177 cm
Testperiode: Oktober 2007
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 750 km
Testvejr: Regn, sol, blæst, 0-15 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: Elruder, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, navigation, bakkamera, sædevarme, læderinteriør, regnsensor, tågelygter for og bag, fartpilot
Konkurrenter: Mercedes ML, Audi Q7, Range Rover

 

 

Posted Under