BMW 750 iL – test

BMW laver gode biler. Dyre, men gode biler. I den forgangne uge havde redaktionen lejlighed til at testkøre toppen af kransekagen på BMWs samlebånd i form af BMW 750 Li. Den lille tilføjelse i modelnavnet L, er ensbetydende med ekstra længde og dermed suveræn plads på bagsædet. En minister værdig. Om ministeren er bilen værdig er så straks en helt anden sag.

Ministerbilen i solskin

En uge som minister
Vi har hørt talen om taburetterne i folketinget, som diverse ministre fra tid til anden slås om at blive siddende på. Det kan vi faktisk godt forstå, for en af de “små” goder man kan tillade sig som minister er en overdådig 7-serie fra BMW og naturligvis med ekstra benlængde, så fødderne kan hviles ud, inden det går løs med næste vælgermøde, ministerrokade eller jagttur.

Da vi henter bilen hos forhandleren, kan vi godt se at den er større end de fleste andre biler på gaderne. Med en totallængde på mere end 5,20 meter, kræver det også sit at finde pladsen i parkeringskælderen, men så er det jo godt at man som topdirektør eller minister har råd til chauffør som kan tage af den slags banaliteter og lære bilen at kende.

Skulle fruen eller andre forvilde sig ud i bilen alene, vil det sikkert kræve en længere gennemgang af bilens mange knapper. Her kan man styre alle de sædvanlige funktioner plus en lang liste af ekstraudstyr. Og når det er en topmodel man taler om, så kan den i sagens natur proppes med alt hvad hjertet måtte begære. Det er kun et spørgsmål om hvornår pengepungen siger stop.

En førerplads som glæder enhver chauffør.

XL-motor
BMW har umiddelbart valgt at droppe de ekstravagante 12-cylindrede motorer. Effekten var alligevel ikke væsentligt højere end “lillebror” med smidigere V8-muskler, som tilmed var lettere. Det betød reelt, at bilerne med V12 motor alene blev solgt på prestige, snarere end forholdet mellem pris/effekt. Man fik ganske enkelt ikke ret meget mere for pengene i performance ved 4 ekstra cylindre. Merforbruget i benzin var eksorbitant. Så meget desto mere grund til at lade sig “nøjes” med otte cylindre. Der er kraft og saft nok.

Testmodellen er på 4,4 liter slagvolumen og kombineret med biturbo leverer den hele 407 hestekræfter. Det er nok til at ekspedere den lange og tunge limousine til 100 km/t på blot 5,3 sekunder. Det er formidabelt hurtigt for en bil af de dimensioner; egenvægten er trods alt 2 tons. Anvendelsen af to turboladere sørger for at momentet på hele 600 NM er til rådighedeh fra blot 1.750 o/min. Det betyder reelt at bilen kan køre i 6. gear fra blot 30-40 km/t og vel at mærke trække rent. Et tråd på speederen i et hvilket som helst gear leverer overbevisende power. Kickdown får bæstet til at brøle og skyde dig mod horisonten meget hurtigere end dit kørekort har råd til.

Bemærk den fornemme benplæds.

På første klasse
Man forventer sig meget af en bil i denne klasse; skal det være bedre skal man op i Rolls Royce eller Bentley. Dette er standardbilernes superliga, hvor Mercedes stiller op til dans med S-klasse og Audis bud hedder A8. Skal man være flink er VW også repræsenteret med deres Phaeton. Men den primære konkurrent er S-klassen.
Når man køber en bil af denne type til små 2 millioner kroner, må ens forventninger være store. Det er trods alt ikke ret mange danskere i dette land, som kan tillade sig udskrivninger af den slags. Vi benyttede lejligheden til at testkøre bilen en tur over storebæltsbroen. Vi var to redaktionsmedlemmer på forsæderne og en enkelt passager på bagsædet. Der er umådeligt meget plads i den bil – men mest på bagsædet faktisk. Så vores passager kunne nyde freden og roen over den tyste kabine med tykke ruder, lækre tæpper og blødt læder. Der er naturligvis varme i de bagerste sæder og har man rigeligt med penge, fåes både køling og massage som ekstraudstyr. Bliver man for genert ved at sidde i en bil til så mange penge, kan man med et tryk på en knap rulle solgardinerne op, så man er helt diskret. Så er det kun chaufføren som kan ses og mon ikke en del af ejerne vil foretrække det sådan?

Bagenden er nydelig – bestemt pænere end den forrige 7-serie.

Sporty – hvis man absolut vil…
Bilen er udstyret med en aktiv undervogn og kan justeres i flere trin; normal – komfort – sport og sport+. I normal mode opsuges alle ujævnheder fremragende, mens man i komfort-mode har fornemmelsen af at svæve på et flyvende tæppe; det er vitterligt ikke ret meget af vejen omkring en, som får lov at slå igennem til passagerne. Prinsessen på ærten kunne sove fredeligt med hovedet på det bløde læder og fusserne i de tykke tæpper eller den lille skammel som er standardudstyr i den lange version. Den placeres på gulvet og så hviler man fødderne endnu bedre, mens bilen kløver sig lydløst gennem autobahn med 200 km/t eller mere.

Vælger man sport eller sport+ mode, så strammes undervognen mærkbart op og styringen bliver strammere og mere direkte. Med den voldsomme motor brøler bilen frem mod svingene og hastighederne trodser naturlovene. Bilen styrer som en sportsvogn. Næsten, for den kan ikke løbe fra sine to tons dødvægt og selvom bremserne bider kraftigt, så tager det bare længere tid at standse så stor en bil. Men det skal prøves før man tror det; 7-serien kan køre en vis legemsdel ud af bukserne på langt de fleste GTI-biler herhjemme. Og på de lange stræk på motorvejen er der ikke nogen bil, som gør det lige så godt til samme penge. Kørsel er fuldstændig uansstrengt takket været fartpilot, lækkert automatgear, navigation, head-up-display der også informerer om aktuelle fartgrænser (!), vejarbejde, kødannelser og meget mere.

For elektronik-freaks er her masser at komme efter; foruden parkeringssensor, bakkamera, avanceret navigation, førnævnte head-up-display, key-less entry, overdådigt hi-fi anlæg, der kan spille så bukserne blafrer, el-styring af ruder, sæder, rat og nakkestøtter (naturligvis med hukommelse), den avancerede luftaffjedring, disker bilen op med videokameraer i fronten samt LDWS. Videokameaerne er placeret på siden af bilens front og er en fantastisk visuel støtte når man skal manøvrere den meget lange bil ud og ind af snævre p-pladser eller uoverskuelige vejkrydser. Det virker rigtigt god. LDWS (Lane Depature Warning System) er et system, der advarer føreren om utilsigtede vognbaneskift. Det fungerer udmærket i praksis, men vi ville hellere bruge pengene på en aktiv fartpilot, som vi har testet før til stor glæde.

Bedre end de andre
At sidde i en forlænget 7-serie med den største motor er som at være i en anden verden. Her er mere luksus, mere motorkraft og mindre støj. Her er livet aldeles ukompliceret. At bilen skal koste to millioner kroner er til gengæld fuldstændig vanvittigt; det kan man trods alt i finanskrisen købe sig en mellemstor 2-værelses lejlighed i hovedstaden for. Netop prisen er den afgørende faktor for at det er svært at vurdere denne bil på almindelige vilkår; den er simpelthen skudt over målet for 99% af den danske befolkning. Svenskere eller tyskere har det meget sjovere uden urimelige afgifter.

Men den dag lottogevinsten kommer ind på redaktionens bankkonto, snupper vi gerne en forlænget 7-serie til drømmegaragen.

 

Posted Under