BMW 745d

BMWs største model bliver en helt særlig oplevelse når verdens kraftigste dieselmotor trækker ude foran. Selvom bilen kandiderer til at være en dagligstue på hjul, viser den overraskende gode køreegenskaber for så stor en bil. Det er en tur ud i fremtiden som venter os. Og tilmed en stor fornøjelse.

Rumfærgen Bravo Mike Whisky 745-D
Med nøglen i lommen slentrer vi hen mod den store bil og trækker forsigtigt i håndtaget. Straks sender nøglen besked om vores tilstedeværelse og låser bilen op, samtidig med at dørene får elektrisk hjælp til at åbne. Vi sætter os ind i kontrolrummet og lukker døren let til. De lydløse motorer sørger for at lukke dørene det sidste stykke; man skulle jo nødig starte turen med den slags anstrengende opgaver som selv at lukke efter sig.

Keyless start sikrer at vi blot kan trykke på startknappen uden at putte nøglen i tændingen. Motoren tændes, endskønt man ikke kan høre det og rattet glider på plads i den forudprogrammerede højde og længde. Det samme gør sædet, og klimaanlægget husker naturligvis også indstillingerne. Så det hele kører automatisk.

Alarmknappen blinker kortvarigt for at fortælle at bilen har været urørt siden vi forlod den. Den overvåger både kabinen for bevægelse og også hældningen på selve bilen, såfremt nogle fejebladstyve skulle forsøge at bugsere den væk. Alt er dog ok og efter at have frakoblet den automatiske parkeringsbremse med et let tryk på en knap, sætter vi den ratmonterede gearvælger i Reverse med et klik. TV skærmen som viser DR og TV2 slukker straks af sikkerhedsmæssige hensyn og i-Drive displayet lyser op for med både lyd og billede at vise hvor langt der er til genstande foran og bag ved os.


Fartkontrol
Vi træder på speederen, og lovpriser ratvarmen på denne kolde dag. Sædevarmen holder bagenden frostfri, mens vores sodavand holdes kolde i handskerummet. De seneste trafikmeldinger koordineres med navigationsanlægget, så vejarbejde og lange køer kan undgåes med omveje i god tid. Kysten er klar og vi vælger en CD via i-Drive systemet. Det varer ikke længe inden Jean Michel Jarres Oxygene album fra 1976 spreder tidsløse melodier ud i den gravstille kabine, hvor kun læderets knirken og piloternes åndedræt høres.

På motorvejen bruger vi det automatisk blink, som selv slår fra, til at komme ind og ud mellem de gamle fortidslevn, som deler asfalt med os denne dag. Et par dråber falder på ruden og regnsensoren giver viskerne besked om at holde den ren. Det virker urealistisk at man kun må køre 110 km/t når vores fremtidsraket kan klare det dobbelte uden problemer.

Men det er sikkerhed frem for alt, for i denne tidsmaskine får man ikke stress. Fartpiloten bliver slået til og via den indbyggede radar holder den en forprogrammeret afstand til de forankørende. Bremser de, bremser vi også, så afstanden holdes konstant. Når de kører videre, accellerer vi atter op. Det hele foregår legende let.


Nightvision
Natten falder på og vores fartøj er aldeles upåvirket af anstrengelserne. Fjernlysassistenten bliver tændt og nu kan vi se hele vejen med det lange lys uden at tænke på at blænde modkørende; så snart systemet registrerer en bil foran, blænder den automatisk til almindeligt kørelys. Og tilbage til fjernlys når vejen er ryddet. Når det bliver rigtig mørkt og vejene små, kan vi blot skifte til Night Vision, som via et varmesøgende kamera (Far Infrared Technology), kan søge op til 300 meter foran bilen. Objekter som udgiver strålevarme f.eks. mennesker og dyr, vises tydeligt på kontroldisplayet i instrumentpanelet.

Mens vi kører overvåger den indbyggede computer alle væsentlige data på bilen; fart, rækkevidde, udetemperatur, gennemsnitsfart, km/l og liter diesel i tanken. Da vi ankommer til destinationen er vi ganske enkelt helt afslappede og kunne sagtens tage turen tilbage. Bilen har omtrent kørt sig selv.

Udstyr
Med undtagelse af en Lexus LS i præsident udgave, har vi ikke kørt i en bil med mere udstyr end denne uges testbil 745d. Men BMW er ligesom sin konkurrenter i denne klasse ikke flove når der skal betales for ekstraudstyret. Foruden det omfattende standardudstyr var der i testbilen monteret ratvarme, automatisk bagklap, soft close automatik af døre, el-drevne solskærme på bagruden og bagerste sideruder, PDC for og bag, aktiv fartpilot, Tv-funktion, navigation, fjernlys assisstent, metallak, night vision (infrarød kamera), læderindtræk. Altsammen dyrt udstyr, som hiver prisen om på den forkerte side af 2 millioner kroner.

Plads
Bilen er stor, men de dynamiske linjer gør den mindre at se på. Indvendigt er der lidt bedre plads end i 5-serien, men det føles faktisk ikke som en væsentligt større bil. Faktisk er bagagerummets 500 liter reelt 20 liter mindre end i 5-serien. Der er dog stadig god plads til en golfbag eller to. På bagsædet skal man dog op i L-udgaven før ministerben kan slænge sig over kors med aviser eller laptop.


Verdens kraftigste dieselmotor
Der har længe været en prestigefyldt kamp mellem primært tyske bilproducenter om at præstere den højeste ydelse fra en dieselmotor i en personbil. Denne kamp startede i forbindelse med at Common Rail og Pumpedyse teknikken blev introduceret i dieselmotorerne og den brede befolkning begyndte at se fornuften i disse motorer, der ydede omtrent det samme som benzinmotor, men til gengæld kørte meget længere på literen og havde omtrent det dobbelte moment eller mere. Sidstnævnte til stor gavn for mellemaccellerationerne, hvor man i vores ydmyge mening har mest brug for kraften.

I en lang periode var VW Touareg monsteret med den 10-cylindrede TDI og 313 heste den vildeste dieselmotor i en personbil. Mercedes havde tronen kortvarigt med en 420 CDI motor på 314 heste og 730 NM, indtil Audi præsterede 326 hk og 650 NM i deres 4 liters TDI til A8. Nu har BMW overtaget titlen som verdens stærkeste dieselmotor med 745d, hvor en 4,4 liters V8 diesel ryster 330 hk og hele 750 NM af sig. Kampen fortsætter og den primære vinder er forbrugerne, som kan sætte sig til rette bag rattet i biler med ufattelige kræfter og et mådeholdent forbrug.


Køreegenskaber
BMWs ry som en af verdens bedste bilproducenter er velfortjent. Man mærker det på alle måder i denne bil, hvor kvaliteten er skyhøj og hvor komfort og dynamik spiller forbilledeligt sammen. Den kører selvfølgelig ikke lige så skarpt som en 5-serie, men når man tager de 5 meter i længden og vægten på 2,5 ton i betragtning er den ganske agil. Det bliver dog en parantes i denne sammenhæng, for selvom bilen godt kan lægge fra land og smides rundt i et sving, så er det limousinen som vinder kampen. Bilen er stor, tung, momentstærk og meget tæt på lydløs. Ved 2000 o/min kører bilen 127 km/t, men selv ved højere omdrejninger hører man næsten ikke de otte cylindre. I stedet mærker man det solide skub i ryggen og det kortvarige advarselsblink når DSC slår til. Denne bil er skabt til lange stræk med meget høj hastighed.


Tykke tæpper

Kabinen er luksuriøs, med handskeblødt læder på sæder og dørsider. Tæpperne på gulvet er tommetykke og bløde. Man sidder godt i sæderne – hvis ikke, er det ens egen skyld, for sæderne er multijusterbare i stort set alle retninger. Kabinen er meget godt afstemt på alle områder, sædernes lysebrune læder matcher de guldbrune sikkerhedsseler. Kvaliteten er høj, selvom den flere steder får kamp til stregen af Audi og Mercedes. For slet ikke at nævne Lexus, som mestrer dette som få andre.

Fremtidsmusik
På mange måder er det næsten surrealistisk oplevelse at køre i en BMW 745d, for bilen er ganske enkelt proppet med udstyr, som for mange lyder som det rene fremtidsmusik. Langt det meste er relevant og gode initiativer, som på sigt vil finde vej til mindre modeller og andre mærker. Farpiloten kombineret med afstandssensor burde være selvskrevet sikkerhedsudstyr i alle biler.

Konkurrenter
I denne klasse er konkurrenterne få, men omvendt sælges der ikke mange af den slags biler herhjemme. BMW 7-serie kæmper med Audi A8, Mercedes S-klasse og Lexus LS som de primære. I dette prislag spiller prisen rent faktisk en mindre rolle – har man råd til en 7-serie, så har man råd til alle andre biler i klassen. Hvad man vælger er næppe tilfældigt, men det kan heller ikke tilskrives normale købsmønstre. F.eks. spiller benzin- eller dieselforbruget næppe nogen rolle. Ligesom ekstraudstyr for flere hundrede tusinde kroner, bestemt ikke giver anledning til panderynker hos de pengestærke købere.

Konklusion
BMW har med 745D skabt en helt igennem fantastisk køreglæde. Og vi ville ønske at bilen var vores. Men prisskiltet på over 2 millioner kroner gør den til en urealistisk drøm, alle dens fortræffeligheder til trods. Det er en fremtidsbil proppet med udstyr, men omvendt er der stadig visse ting, som kunne være lavet bedre. Vi sidder med følelsen af at nutidens biler er bygget sådan at man koncentrerer sig om kørslen, mens den sekundære betjening af bilens radio, klima og andet er let. I en BMW 7-serie er selve kørslen en leg, mens den sekundære betjening er besværliggjort af  avancerede systemer med lidt for mange muligheder.

En 745D er på flere måder et  glimt af fremtiden, som den danske stat åbenbart helst ikke vil vise os. Ellers kostede den vel kun 621.000 kroner som i Tyskland. Tankevækkende, ikke sandt?

Tal og teknik
Model:BMW 745d
Pris:Kr. 1.684.500,- ekskl. levering og metallak
Motortype:8 cylindre, v-form
Brændstof:Diesel
Træk:Baghjulstræk
Slagvolumen:4.423 ccm
Ydelse:330 hk ved 3.800 o/min
Moment:750 nm ved 1.900 o/min
Gearkasse:6 trin automatgear
Topfart:250 km/t (elektronisk begrænset)
0-100 km/t:6,6 sekunder
Forbrug opgivet:10,5 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt:10,4 km/l
Bagagerum:500 liter
Køreklar vægt:2.175 kg
Total vægt:2.725 kg
L/B/H:503,9 cm/190 cm/149 cm
Testperiode:November 2006
Testvarighed:7 dage
Testlængde:600 km
Testvejr:Solskin, regn, blæst, 5-15 grader
Testområde:Motorvej, landevej, by
Standardudstyr:4xelruder, fartpilot, i-drive, fjernbetjent centrallås, keyless entry, el-justerbare sidespejle med varme, el-justerbare sæder med varme og hukommelse, navigation, regnsensor, CD, TV, el-justerbar ratstamme med varme, læder, alarmsystem, xenonlygter med vaskeanlæg
Konkurrenter:Mercedes S-klasse, Audi A8, Lexus LS
Posted Under