5-serien er en fremragende bil og med verdens bedste rækkesekser foran bliver det bare endnu bedre. BMW 530i er ganske enkelt køreglæde i verdensklasse.
Når man har en succes, skal man træde varsomt, inden man sender en faceliftet version på gaden. Det har BMW i sandhed gjort med deres reviderede 5-serie, som vi netop har haft lejlighed til at teste.
Der skal kendermine til at spotte forandringerne. Umiddelbart er der nemlig næsten intet sket. Et par runder om bilen med luppen afslører kun minimale forandringer, blandt andet i form af et par ændrede baglygter, som gør bilen endnu flottere. Indvendigt ses ændringerne især med nydesignet gearvælger og optimeret interiør.
De små ændringer giver dog tilsammen en meget vellykket opdatering. Vi har efterhånden kørt i en række modeller i 5-serien og den nyeste er som ventet den bedste. Alting fungerer optimalt.
Nærig med udstyret
En af de ting, som øjet stadig spejder forgæves efter, er lukusudstyret. BMW er med tiden blevet mere rundhåndet med udstyret i standardbilerne, men der er alligevel et stykke vej inden bilen er et overflødighedshorn af komfort og luksus. Her er kun hvad man kan forvente af en bil til en pris lige under 900.000 kroner.
I den prisklasse burde sædevarme eller navigation være standard, men det er det desværre ikke. Testbilens elektrisk justerbare rat, bi-zone klima og de el-justerbare sportssæder er (dyrt) ekstraudstyr. BMW er ikke det eneste prestigemærke, som tager sig godt betalt ved kassen med ekstraudstyr, og så længe man har motorkraft og køredynamik som standard gør det tingene nemmere at acceptere.
Nyt automatgear gør bilen endnu bedre.
Autobahn
Jeg sætter mig ind og finder mig umiddelbart meget godt tilpas. Motoren startes med et tryk på startknappen og gearvælgeren sættes i drive. Bilen sætter i gang med overbevisning, tyst og magtfuld. Man fornemmer kræfterne ude foran, men der er 100 procent styr på tingene. Man bliver næppe en bedre bilist af at køre BMW, men den kører, styrer og ikke mindst bremser så overbevisende, at man skal være mere end almindelig harsarderet for at køre galt i denne herlige maskine.
Den kræver naturligvis respekt for de 272 veloplagte heste ude foran, men det aktive styretøj, som kan være både letgående og stramt afhængig af fart og kørestil, overbeviser i trafikken. Overhalinger er overstået på et splitsekund. Bare træd på speederen og bilen skyder frem, mens motoren kvitterer med et vræl. Det er høj, høj klasse … og stærkt vanedannende.
Rigtig god plads til to voksne på bagsædet.
Verdens bedste 6´er
Tilbage til det manglende luksusudstyr. For hvad gør det, at der ikke er bi-zone klima eller læder, når BMW spiller ud med en meget stærk trumf; køredynamik i næsten uanede mængder. Redaktionen har efterhånden kørt i en del 6-cylindrede motorer. Også en del som kandiderer til titlen som verdens bedste, f.eks. Alfas GTA modeller eller VWs brølende 6´er i R32-modellerne. Men jeg har aldrig kørt i en bil som giver både overlegne kræfter og god benzinøkonomi.
Den nyeste rækkesekser er harmonisk ud over alle grænser, trækker stærkt fra bare 1.200 o/min og bliver bare bedre og bedre helt op til grænsen ved 7.000 o/min. Den både yder og lyder som et kraftværk, men drikker kun som en gennemsnitlig familiebil. Det er simpelthen verdensklasse! Verdens bedste 6´er.
530i anno 1998 vs 530i anno 2007
Mange kritiserer bilproducenter for ikke at gøre nok ved benzinforbruget. Men BMW har tilsyneladende taget udfordringen op med teknologien efficient dynamic, hvor forbedringer på mange små områder, giver en mærkbar samlet effekt. Her er 1+1 mere end 2.
Lad os for eksemplets skyld sammenligne en BMW 530i fra 1988 med en 530i fra 2007. Der er knap 20 års forskel på bilerne, og der kan ses på mange måder. Begge biler har en slagvolumen på 3 liter og begge er 6 cylindrede benzinmotorer. Men der er meget stor forskel på bilerne. 2007-modellen adskiller sig med bedre plads, bedre komfort, mere udstyr og bedre styring, for nu blot at nævne nogle få ting.
Elegant og stilfuld bil, som klæder de fleste indkørsler.
Men det er motormæssigt, at der er sket de største forandringer/forbedringer. Ydelsen er nemlig hævet fra 188 hestekræfter til 272 hestekræfter. Jeg har tidligere haft lejlighed til at køre flere uger i en 1988 model og kunne ikke få den til at gå mere end 8 km/l uanset hvor pænt jeg skiftede det manuelle gear.
I 2007-modellen kørte vi 11,5 km/l over en hel uges testkørsel. Tilmed med automatgear og med væsentligt flere kræfter. Det er en forbedring på næsten 50% og vidner om at udviklingen af BMWs motorer giver en langt bedre udnyttelse af det kostbare brændstof. Købere vil have både performance og grøn samvittighed. Lad os håbe at BMW fortsætter denne positive udvikling. Det skal nævnes at vi på en mindre strækning nåede op over 15 km/l og normtallet på 13 km/l ved blandet kørsel virker endog meget realistisk.
Ændrede baglygter gør bilen endnu flottere.
Konklusion
Det er biler som BMW 530i, der gør danske motorvejshastigheder håbløst forældede. Denne bil er bygget til hastigheder med omtrent dobbelt tilladt fart, uden at føreren bliver panisk eller stresset af den årsag. Automatgearet med forbedret skiftekarakteristik er omtrent umærkeligt; her er ingen ryk eller ubehagelige nedgearinger i utide.
Komforten er også højnet og der er tyst som i stillekupe, når man krydser broen mellem landsdelene ved højeste tilladte fart. Alting fungerer forbilledeligt og bilen gør dig tryg. De få dråber malurt er at jeg fortrækker standardsæderne eller komfortsæderne, fremfor testbilens sportssæder og at BMW tager sig vældigt godt betalt for ekstraudstyr.
5-serien er i denne seneste aftapning blevet forbedret på flere fronter og fremstår som den hidtil bedste. Ikke mindst motormæssigt har de tyske ingeniører begået en lille genistreg. Det er køreglæde i verdensklasse.