Coupe versionen af BMWs 3-serie skiller sig markant ud fra sedanen og har en mere agressiv front. Til trods for dette vover vi påstanden, at målgruppen er folk med en del år på fødselsattesten. Der er et eller andet over bilen, som får mig til at tænke på bedstefar med stråhat og hæklet pude på hattehylden. Og den udtalelse kan nok kræve en forklaring …
I testugen bragte vejene os forbi barndommens sommerhusområde. Til tiden hvor man sagde Jolly til sin cola, osten hed havarti og sommerferien varede samfulde syv uger. Med græs på knæene og gravrust på halsen, mens man indtog den ene frys-selv is efter den anden. Og førnævnte morfar gik rundt med stråhat og netundertrøje til at skærme for solen. Og til en tid, hvor bilernes aircondition bestod i evnen til at rulle vinduerne ned og hvor nakkestøtte, sikkerhedsseler og sidespejle var ekstra udstyr.
Memory Lane
Og hvor hvorfor så denne omvej? Ja, vejene ligger der endnu. Gruset er visse steder afløst af asfalt, men vejene er stadig ret øde undtaget i sommersæsonen. Og så var det at tankerne gik tilbage til den del af livet, hvor man syntes at have rigtig god tid. En følelse som 325i Coupe hjalp mig til at genopleve.
325i Coupe er nemlig ikke en bil man skynder sig i, til trods for de 218 heste ude foran. Det er en bil, som i hvert fald under mine fødder og hænders kommando, forvandles til en behagelig og adstadig rejsemaskine. Den kan godt køre stærkt, men det inspirerede den mig kun til i testens hellige navn. Resten af tiden foregik det hele roligt og ophøjet.
Bevis nummer 2 … og 3
Der er flere årsager til at bilen kan være velegnet til ældre mennesker. For det første er bilen så dyr, at de færreste unge mennesker vil have råd til den. Slet ikke når man tænker på at det for børnefamilien nødvendigvis må blive bil nummer to; der er ganske enkelt ikke plads på bagsædet over længere ture. Nej, her passer det bedre for bedsteforældre at fragte deres børnebørn rundt.
For det andet er bilens stil, trods en markant front, stadig tilpas afdæmpet til et klæde en ældre forretningsmand. Samtidig giver bilen med sit store bagagerum mulighed for at sølvbrudeparret kan cruise ned ad autobahn med retning mod Paris eller anden romantisk hovedstad for at fejre at børnene er flyttet hjemmefra.
Og at den praktiske Passat Stationcar er byttet ud med en fræk to-dørs coupe, som ikke er lavere end at lillemor kan komme ind og ud uden hjælp fra el-kranen på den lokale hjælpemiddelcentral.
Bagsædet er til børnebørn eller mennesker, der kan leve uden blodtilførsel til benene.
Hill Hold
Nu er det trods alt ikke kun ældre mennesker, der kan have svært ved at finde koblingspunktet, så det næste er punkt er trods alt for alle; Hill hold – det er virkelig smart. Systemet fungerer sådan, at når befinder sig på en let skrånende vej og man holder stille med foden på bremsen, så vil bilen automatisk holde stille et par sekunder efter man har sluppet bremsen. Det er her andre biler begynder at trille baglæns og nu man skal skynde sig efter speederen og koblingen. Det behøver man slet ikke med Hill Hold. Flyt foden fra bremsen til speederen og giv forsigtigt gas. Bare tag det roligt. I det hele taget er det ikke en bil man skynder sig i.
Motor
Med de førnævnte 218 hestekræfter ude foran, burde bilen jo være særdeles kvik, og det er den sådan set også. Motoren er en perle, som bare synes at trække stærkere og stærkere, jo flere omdrejninger den får. Men udviklingen af trækkraften er samtidig meget harmonisk og afdæmpet. Kræfterne er der, men den brøler eller hviner ikke.
I vores tilfælde var motoren koblet til en 6 trins manuel gearkasse, som gjorde det fremragende. Man sætter let i gang i 2. gear og bilen kan reelt køres med 2. og 5. gear, hvis man presser den. Speederresponsen er god og styringen overbevisende. Men nogen racer er den ikke og et automatgear (merpris cirka 50.000 kroner) vil være en god investering. Så er man endnu tættere på en rigtig cruise-bil.
Når enden er god… men fronten er frækkere.
Udstyr
Gode sæder med varme, fjernbetjent centrallås, fartpilot, regnsensor, el-ruder og et velspillende cd/radio-anlæg. Der er hvad der skal være, men så heller ikke mere. Keyless entry, pdc og andet er ekstraudstyr og koster som vanligt kassen. Lad mig lige fremhæve den automatiske selefremfører, som er en lille arm, der trækker selen frem mod føreren efter indstigning. Med de meget store døre, er selen nemlig placeret så langt tilbage mod bagsædet, at det kan være svært at nå uden hjælp. En slags sele på en stang, eller om man vil en automobilens svar på en strømpepåtager.
Som altid pakket godt og grundigt ind – men klar til at folde sig ud.
Køreegenskaber
På motorvejen nyder man stilheden, til trods for de rammeløse ruder. I modsætning til den rendyrkede sportscoupe Z4, er der næsten ingen støj i 325i coupe. Samtidig bidrager en højere gearing til rigtig behagelig komfort på motorvej. Det er blot at smide den i 6. gear og vælge den ønskede fart på autopiloten. Vupti er man over Storebæltsbroen uden trætte ben eller øm ryg. BMW forstår som få andre at bygge motorvejsekspresser.
Design
Jo mere vi kigger på bilen i løbet af ugen, desto mere bliver vi overbevist om at der gemmer sig en langtidsholdbar bil i dens linjer. Lur mig om den ikke stadig vil være populær som brugt om 15-20 år. Ejerne skal nok passe godt på dem og sammen med det høje kvalitetsniveau, skulle man være sikret en bil, i hvert fald en generation frem. Det er særligt fronten, som skiller sig ud fra den normale 3-serie. Det er virkelig vellykket.
Konklusion
Det er let at betegne en bil til 650.000 som reelt ikke kan fragte mere end 2 mennesker som en dyr bil. Og det er det også. Men vi var rigtigt glad for bilen i testugen og nød at køre ture i den. Og vi kan bestemt ikke udelukke, at en sådan BMW 325i Coupe en dag finder vej til vores garage, Det bliver dog først når efterlønnen sætter ind og man kan nyde sit otium med nedsparingslån, golfspil, weekendophold og iøvrigt fragte børnebørnene standsmæssigt rundt.
Indtil da vil vi vælge den fremragende 330 i sedanudgaven. Den har 40 heste flere, 2 ekstra døre og koster kun små 20.000 ekstra.
Og efterlønnen skal til sin tid ikke kun bruges til en 325i Coupe. Der skal også gerne være penge til stråhat og automatgear.
Tal og teknik | |
Model: | BMW 325i Coupe |
Pris: | Kr. 648.100 ekskl. levering og metallak |
Motortype: | 6 cylindre, række |
Brændstof: | Benzin |
Træk: | Baghjulstræk |
Slagvolumen: | 2.497 ccm |
Ydelse: | 218 hk ved 6.500 o/min |
Moment: | 250 nm ved 2.750 o/min |
Gearkasse: | 6 trin manuelt |
Topfart: | 247 km/t |
0-100 km/t: | 6,9 sekunder |
Forbrug opgivet: | 11,9 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 10,8 km/l |
Bagagerum: | 440 liter |
Køreklar vægt: | 1.495 kg |
Total vægt: | 1.900 kg |
L/B/H: | 458 cm/178 cm/139 cm |
Testperiode: | Marts 2007 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 760 km |
Testvejr: | Regn, sol, stærk blæst, 2-10 grader |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | Elruder, fjernbetjent centrallås med keyless entry, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, sædevarme, regnsensor, PDC, ESP, Traction Control, tågelygter for og bag |
Konkurrenter: | Mercedes CLK |