Når BMW smider en bomstærk diesel i maskinrummet, kan selv en stationcar køre om hjørner med de fleste. Med 177 villige heste er 320d er oplagt køremaskine til alle behov.
Det er ingen hemmeligt, at vi har kørt i ganske mange biler efterhånden, men alligevel sker det, at vi overraskes over ugens testbil. Det skete med BMW 320d i stationcarudgaven, som BMW kalder Touring.
Hvid, hvid, hvid
Da vi ankommer til forhandleren står den hvide bil nyvasket og klar. Ja, hvid er en modefarve, men det danske vejr er altså ikke nødvendigvis venner med moden, så man må indstille sig på adskillige ture til vaskehallen, hvis ikke bilen skal se beskidt ud i vinterhalvåret.
Men farven er nu ikke så ringe endda. Særligt ikke når den testede model, foruden det almindelig udstyr, var iklædt en lækker læderkabine. Det pynter jo altid på en bil, men vi var lidt bekymrede for at læderet allerede efter få måneder på bagen var blevet lidt mørkere på forsæderne.
Hjemme igen
Inde i kabinen er alting som det plejer hos BMW; gennemtænkt og velfungerende. Der er ganske enkelt ikke en finger at sætte på funktionalitet af førerpladsen. Nogle vil kalde det kedeligt, men i vores optik fungerer det. Hver dag – på korte eller lange ture – og alting sidder hvor det skal. Det sidder præcis der, hvor man selv ville have valgt at placere det. Og kvaliteten er gennemført lækker, lige fra afviserblink, knapper til radioen og rattet, der ligger perfekt i dine hænder.
Køremaskine
Med et velskiftende automatgear og den bomstærke dieselmotor, bliver al kørsel forvandlet til en leg. Man skal være umanerligt kræsen før to-liter dieselmaskinens 177 heste ikke er tilstrækkeligt i selv en travl hverdag på landevejen.
Dette er en overbevisende køremaskine, som tigger om at komme ud og strække benene på danske landevej, hvor man cruiser mageligt afsted, som stod bilen stille. Der er hverken støj fra motor, omgivelserne eller knirken de forkerte steder. Styretøjet er stramt og giver en perfekt fornemmelse af bilen.
Ultimative kørende kontor
Jeg tænker tit på de landevejenes konsulenter eller sælgere, der kører 40.000 km eller mere om året. Her ville denne bil være en oplagt drøm. Den kører bare rigtigt godt og kontakten til vejen er eminent. Ja, den bil er alt det som konkurrenterne sigter efter at være.
Det eneste negative ved denne bil er prisen, men det er også samtidig så stor en hurdle, at det bliver dens akilleshæl. Over 600.000 kroner for en bil, som størrelsesmæssigt er i konkurrence med Ford Focus, er svært at forsvare når man skal argumentere for ny firmabil. Men lykkes det alligevel, kan jeg garantere at konsulenten vil gå bilen i møde med et smil, hver eneste gang landevejen kalder. Det er en køremaskine langt ud over det sædvanlige.
Tal og teknik | |
Model: | BMW 320D touring automatic |
Pris: | 637.322 kroner ekskl. levering og metallak |
Motortype: | 4 cylindre, række |
Brændstof: | Diesel |
Træk: | Baghjulstræk |
Slagvolumen: | 1.995 ccm |
Ydelse: | 177 hk ved 4.000 o/min |
Moment: | 350 nm ved 1.750 o/min |
Gearkasse: | 6 trin automatisk |
Topfart: | 223 km/t |
0-100 km/t: | 8,6 sekunder |
Forbrug opgivet: | 17,9 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 16,7 km/l |
Bagagerum: | 460 liter |
Køreklar vægt: | 1.580 kg |
Total vægt: | 2.045 kg |
L/B/H: | 452 cm /182 cm/142 cm |
Testperiode: | Februar 2008 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 1.000 km |
Testvejr: | Regn, blæst, 0-10 grader |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | Elruder, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, sædevarme |
Konkurrenter: | Audi A4, Ford Mondeo, Peugeot 407, Mercedes C-klasse |