Stor er ikke altid ensbetydende med tungere. Når Audi Q7 har officiel verdenspremiere på Detroit Motor Show, har den største Audi slanket sig. Hele 325 kilo er der skrællet af badevægten i forhold til forgængeren. Dermed bliver Q7 den letteste SUV i sin klasse. Med sit helt nye letvægtschassis tilbyder Q7 imponerende CO2 niveauer og en fantastisk komfort kombineret med performance fra en sporty Audi. Samtidig er den nye Q7 spækket med ny teknologi.
Audi Q7 har en letvægtskonstruktion, der mestendels består af varmpresset stål og aluminium. Den relativt lave vægt kombineret med sparsommelige motorer giver den mindst tørstige model et forbrug på 17,5 km/l. Ja, det er i sagens natur ikke pralende, men bilen skal sammenlignes med Range Rover, Mercedes ML og BMW X5, altså de største i klassen.
Audi Q7 sætter standarder med hensyn til blandt andet betjeningskoncept, infotainment og tilslutningsmuligheder. Her er et lille udvalg af nogle af de nye teknologier.
Q7 er udstyret med Audi virtual cockpit, og den nye MMI all-in-touch kontrol unit med en stor touchpad gør betjeningen nem og intuitiv:
Audi Q7 kommer samtidig med et nyt top-of-the-line element i Audis connect portefølje: Audi smartphone-interface bringer “Apple Car Play” og “Google Android Auto” ombord. Begge platforme er tilpasset til brug i bilen og tilbyder online musik tjenester, navigationsfunktioner, ubesvaret opkald, aftalepåmindelser og besked-funktioner. Over tid vil disse få følgeskab af adskillige tredjepartsapplikationer som f.eks. Spotify og WhatsApp.
Audi Q7 er også banebrydende i bagsædeunderholdning. En eller to Audi tablets med 10,1 tommer skærme fungerer som bagsædeskærme. Audi tablet kan holde til de krævende udfordringer i en bil – den er temperatur-resistent og giver den nødvendige sikkerhed i tilfælde af kollission i modsætning til konventionelle end-device-løsninger. Audi tablet er forbundet til MMI navigation plus via WiFi, og det er dermed muligt at opnå adgang til radio, medie, navigation og bil funktioner i Audi Q7.
Audi Q7 har officiel verdenspremiere på Detroit Motor Show.