Aston Martin – historien om mærket

Britiske Aston Martin er et fyrtårn inden for sportsvogne og luksusbiler. Berømmelsen blev ikke mindre da agent 007 kørte bilen til succes på det store lærred i James Bond-filmene.

Historien om Aston Martin begynder i 1913, hvor Lionel Martin og Robert Bamford sammen grundlaget firmaet Bamford and Martin Limited. I 1914 deltog Lionel Martin i racerløbet Aston Hill Climb. Succesen herfra gav de to mod på at lave deres egne biler.

En af de allerflotteste modeller – DB9 London blev starten
De to forretningspartnere købe en grund i Chelsea ved London, og lavede den første bil i marts 1915 under navnet Aston Martin. Bilen blev dermed opkaldt efter både et stednavn og den ene stifter. Udgangspunktet var, at en Aston Martin skulle have en ekstraordinær kvalitet og uforlignelige køreegenskaber. I de følgende år blev der produceret flere racerbiler, der satte hastighedsrekorder og i 1924 deltog man for første gang i 24-timers løbet på Le Mans.

Robert Bamford forlod firmaet allerede i 1920 og fem år senere fulgte Lionel Martin efter da firmaet gik fallit. En række velhavere med Lady Charndwood i spidsen overtog da resterne af selskabet, der blev omdøbt til Aston Martin Motors og fortsatte med at fremstille hurtige racerbiler i 1930erne. I 1936 besluttede ledelsen dog at koncentrere produktionen om gadebiler. Sammenlagt blev der frem til udbruddet af Anden Verdenskrig i 1939 fremstillet 700 biler.

DB-æraen
Efter Anden Verdenskrig blev firmaet i 1947 overtaget af David Brown Limited, der sammenlagde det med bilfirmaet Lagonda. Fra 1955 begyndte man fremstilling af de klassiske DB-modeller, hvoraf især DB5 blev verdensberømt via James Bond-filmen Goldfinger.

Bilernes kvalitet ufortalt fortsatte de finansielle problemer for Aston Martin, der skiftede ejerkreds hurtigere end bilerne løb tør for benzin. I 1975 blev det solgt til de to amerianske forretningsmænd, Peter Sprague og George Minden, der moderniserede modelprogrammet med V8 Vantage fra 1977 og Volante i 1978.

Det globale salg af Aston Martin biler faldt dog til tre per uge, og bestyrelsen havde reelt truffet beslutning om at standse produktionen og koncentrere sig om vedligeholdelse af gamle modeller. Selskabet blev reddet på målstregen, da Victor Gauntlett i 1980 købte 10 procent af selskabet for £500.000. Produktionen nåede da et lavpunkt af blot 30 producerede biler i 1982.

Igen fristede aktieposterne en omskiftelig tilværelse indtil Ford Motor Company i 1987 overtog aktierne for at genskabe Aston Martins position som luksusbil. Ford Motor Company lagde en ny strategi for mærket og lancerede en række nye modeller.

Med Ford som nye ejere genvandt selskabet finansiel styrke og man lancerede Aston Martin Virage i 1988. Siden fulgte V12 Vantage i 1999 og i 2001 den nye V12 Vanquish. I 2003 fulgte DB9 coupé.
Aston Martin DB6 Volante – med mulighed for frisk luft til frisuren. I marts 2007 fik Aston Martin dog nye ejere igen, da Ford Motor Company som led i en restrukturering af deres luksusdivision solgte Aston Martin til konsortiet Prodrive. Prisen blev rapporteret til 925 millioner dollar svarende til 5,2 milliarder kroner. Ford beholdt kun en mindre aktiepost. I spidsen for de nye ejere står David Richards, der har grundlagt motorsports- og ingeniørfirmaet Prodrive.

Aston Martin vendte tilbage til det store lærred med James Bond-filmen “The Living Daylights” fra 1986 og senest har agenten kørt i en Aston Martin DBS i Casino Royale.