VW Golf Plus Van 2.0 TDI

Redaktionen har efterhånden testkørt op mod et halvt hundrede automatiske gearkasser, men aldrig har vi oplevet et gear som DSG, der helt overflødiggør manuelle gearskift. Når gearkassen samtidig er placeret i en Golf Plus med den fine 140 hestes dieselmotor bliver fornøjelsen blot større.

Plus er et plus
I bund og grund er en Golf Plus blot en almindelig Golf med lidt ekstra loftshøjde, 9,5 centimeter for at være helt nøjatigt. Det kan være svært at se forskel med det blotte øje og flere i omgangskredsen tog da også fejl og mente at det var en almindelig golf. Sædehøjden er også hævet og det gør at kørestilling bliver mere opret. Sædet kan iøvrigt justeres en hel del op og ned og det giver sammen med det mulitjusterbare rat alle muligheder for at finde en god kørestilling til de længere stræk også . Sæderne er komfortable uden at være for bløde.

 

Plus van giver minus på prisen
Der er god fornuft i at vælge en Golf Plus i van-udgave, for der er mange penge at spare. En almindelig Golf Plus trendline koster med 140 heste og DSG knap 385.000. Tilsvarende model på gule plader kan erhverves for knap 207.000 inkl. moms. En besparelse på hele 178.000, som nok er værd at tage med. Husk dog at man ved privat kørsel i gulpladebiler skal betale en særlig afgift på godt 5000 kroner årligt udover den normale vægtafgift. Såfremt man bruger bilen til blandet kørsel, dvs. både privat og erhvervsmæssig kørsel, kan man få reduceret den årlige ekstraafgift, ligesom man også kan spare dele af momsen. Tal med dit lokale skattekontor eller din bilforhandler om de nøjagtige tal og regler i dit tilfælde.

 

Musikbrag
Der er en udmærket integreret CD/Radio i modellen, men et eller andet sted er der noget galt. Selv ved halv styrke, vibrerer bakspejlet i takt med musikken. Det har vi faktisk aldrig oplevet før, med mindre man har monteret en 15″ bas i bagagerummet og kun hører techno ved latterligt høje lydniveauer. Det er selvfølgelig rart at man kan mærke musikken, men det skal ikke være så meget at spejlet spiller med, for det generer udsynet bagud i høj grad.

 

DSG er fremtiden
Det er første gang at vi testkører en bil med DSG og lad os blot starte med at konkludere, at det er et fænomenalt godt system, som burde være standard på alle biler. Det skifter ganske enkelt så hurtigt, at intet manuelt kan matche det. Heller ikke professionelle racerkørere vil kunne vride hurtigere accellerationstider ud af bilen med manuelt gear, end en almindelig bilist kan med DSG. Så godt virker det. At man tilmed får en brændstoføkonomi der er ligeså god eller endog bedre end med manuelt gear, gør jo kun sagen bedre.  Vi kom ud med godt 15 km/l og selvom det ikke helt kan leve op til fabriksangivelserne, kan man vist ikke tillade sig at klage efter en testuge, hvor speederfoden gang på gang lige skulle tjekke om gearet stadig virkede som fantastisk som sidste gang. Det gør det, skulle vi hilse at sige. Vanedannende godt og til inspiration for andre producenter.

Van er smart
Det er skønt at stige ind i bilen og sætte sig til rette velvidende at man har sparet en formue på at undvære bagsæderne og fået knap 1,5 kubikmeter stuveplads bagude. Resten af bilen er helt normal, ja lige med undtagelse af de plomberede askebægre og ditto bagruder samt acrylpladen bag førersædet. det er kravene for at bilen kan komme på gule plader. Det og så det faktum at bilens totalbvægt skal være over to tons og det gør bilen lige akkurat; 2050 kg for at være helt nøjagtig. Det er selvfølgelig skønt at man kan købe en bil billigt, hvis man piller bagsæderne ud af den, men kære politikere, se nu at vågne op og få en mere tidssvarende registreringsafgift på alle typer biler. Det kan jo ikke være meningen at vi alle skal købe to biler på gule plader istedet for en stor bil med bagsæderne i behold.


Kvik motor

Tak for ESP, siger vi bare, for motoren med sine 140 heste vil meget gerne derudaf i en fart. Det er en af de få biler, hvor vi ufrivilligt lavede hjulspin op til flere gange i testugen. Et let tråd på speederen og hjulene skal ikke være meget væk fra midterstilling før de spinner og ESP knappen blinker. Vi har kørt i mange biler med automatgear og vores fordomme om træg speederrespons forsvandt hurtigt som dug for solen. Den reagerer prompte ved kickdown og katser bilen fremad i højt tempo.

Køreegenskaber
Har man prøvekørt en Golf Plus ved man også hvordan en Golf Plus Van kører. der er nemlig ingen forskel i undervogn eller opsætning. Det betyder pålidelige køreegenskaber og en undervogn der det behagelige mix af komfort og sport. Ikke for hård og ikke for blød.  Bilen ligger meget stabil på landevej og motorvej og kraft mangler den absolut ikke. Overhalinger foregår med overbevisende styrke selv i topgear.

 

Godt udstyret
Med fartpilot, aircondition, elspejle og el-ruder mangler ikke noget. Skulle vi sætte noget på ønskelisten må det blive ratbetjening af cd/radio. Det er efterhånden standardudstyr på biler i klassen. Kabinen er iøvrigt et godt sted at opholde sig med et utal af praktiske rum og aflægningsplads. Det blå lys i displayet har efterhånden været standard i en række år hos VW, men det virker effektivt og behageligt på samme tid. Det kan lyde underligt at fremhæve denne detalje, men det er en medvirkende faktor når den totale køreglæde gøres op; jo færre ting, der irriterer eller generer, desto mere afslappet og stressfri bliver de lange ture. En pendlertur mellem Århus & København er ikke noget problem for bilen overhovedet.

 

Duksedrengen
Golf har historisk set været duksen i klassen, ja faktisk har den sågar lagt navn til Golfklassen. Det er den bil som konkurrenterne har forsøgt at leve op til og slå i kampen om kundernes gunst. Der er ingen tvivl om at konkurrencen er blevet skærpet i de senere år. Ikke blot af søsterbilen fra Seat og storsælgerne Toyota Corolla og Peugeot 307, men også opkomlingene fra de Koreanske Kia og Hyundai. VW gør klogt i at tage truslerne alvorligt og med Golf Plus sætter de endnu en gang barren meget højt. Bilen er sikker, velkørende, rummelig og vil have et begrænset værditab. Til godt 200.000 kan man ikke forlange ret meget mere. Og gearet bliver du med garanti aldrig træt af.

Posted Under