Peugeot 208 med 875 hestekræfter lyder som en drøm. Ikke desto mindre er det resultatet af Peugeot Sports anstrengelser i udviklingen af 208 T16 Pikes Peak.
Når Sébastian Loeb sætter sig bag rattet i forsøget på at blive ”King of The Peak” til Pikes Peak Hill Climb 2013, er det med 875 aggressive hestekræfter i en bil, der kun vejer 875 kg – et vægt/effektforhold på imponerende 1 kg/hk.
Pikes Peak Hill Climb er det eneste motorløb i verden, hvor kun fantasien sætter grænser og ingeniørerne kan slippe deres indre fartmonster løs. Alene klassebetegnelsen ”Unlimited” er nok til at få enhver designers øjne til at funkle.
”Din fantasi er det eneste, som begrænser dig, når du skal udvikle en bil til Pikes Peak”, smiler Jean-Christophe Pallier, som er den ingeniør i Peugeot Sport teamet, der har haft ansvaret for 208 T16 Pikes Peak-projektet. ”At designe denne bil har været en fantastisk givende oplevelse – også selvom vi var begrænset af tidsfaktoren…”
Den største udfordring har ifølge direktør for Peugeot Sport, Bruno Famin, været at hive maksimal effekt ud af motoren i den tynde luft. Normalt mister en motor 1 % af sin ydeevne for hver 100 meter, man stiger og dette spiller en stor rolle i et motorløb som Pikes Peak, der har start ved 2.865 meters højde og slutter ved 4.301 meters højde. Visse motorer har allerede mistet 30 % af deres ydeevne, når de holder ved startlinjen.
Peugeot Sports svar på denne udfordring er en videreudvikling af den bi-turbo V6, som blev udviklet til endurance racing. Med 875 heste under motorhjelmen har 208 T16 Pikes Peak mere power end en Formel 1 racer og kombineret med en vægt på kun 875 kg er resultatet et magisk vægt/effektforhold på 1:1.
Peugeot 208 T16 Pikes Peak deler flere gener med Le Mans vinderen 908: Gearkasse, bremser, aerodynamiske features som luft-indtag og den imponerende to-meter brede hækspoiler, som oprindeligt blev brugt på den første generation af 908 HDi FAP.
Ligesom på 908 er der arbejdet minutiøst med aerodynamikken.
”En effektiv aerodynamik kan give os en konkurrencemæssig fordel i forhold til vores konkurrenter. Hastighederne går fra 50 – 240 km/t og aerodynamikken spiller en nøglerolle fra 100 km/t,” fortæller Jean-Christophe Pallier.
Hækspoileren og front-spoileren er ikke alene spektakulære, men ekstremt effektive og herudover sørger det særlige design af bilens undervogn for mere end halvdelen af bilens downforce. Samtidig er Peugeot 208 T16 Pikes Peak udstyret med skræddersyede Michelin dæk, som giver de firehjulstrukne hjul et uvurderligt vejgreb.
Der er 156 sving imellem rallyhistoriens mest succesfulde kører og bjergtinden i Colorado, men når Sébastian Loeb sætter sig bag rattet af 208 T16 Pikes Peak, er det én af de mest potente specialfremstillede motorsportsbiler nogensinde, som skal føre ham til tronen som ”King of The Peak”.
Og topfarten? Ja, faktisk er den grundet gearing sat til “sølle” 240 km/t. Til gengæld er accelleration fantastisk; 0-100 km/t på 1,8 sekunder og 0-200 km/t 4,8 sekunder.