Vi har alle præferencer for bilmærker, og derfor er diskussion om det foretrukne mærke uhyre vanskelig. Til gengæld viser en ny liste, at BMW er verdens mest værdifulde bilmærke. Ifølge den netop offentliggjorte BrandZ Top 100 liste har BMW således overhalet Toyota som verdens mest værdifulde bilmærke på den årlige ranking-liste fra BrandZ Top 100.
Ifølge Peter Walshe, Millward Brown global brand director, har BMW været i stand til effektivt at kommunikere, hvad der gør firmaet forskelligt fra sine konkurrenter samtidig med, at budskabet er bakket op af et ”meget anstændigt produkt”.
BMW var også det mest værdifulde brand i 2010, mens Toyota havde tronen fra 2006 til 2009 ligesom sidste år.
”Vi er meget stolte af resultatet, hvilket hænger godt sammen med årets resultat i AutoIndex, hvor BMW af kunderne er vurderet som det bedste danske bilmærke. Vi har fokuseret på at kombinere køreglæde med økonomi, og det har vist sig at være efterspurgt af kunderne. Samtidig er BMW for syvende år i træk kåret som verdens meste bæredygtige bilproducent af Dow Jones Sustainability Index. Vi vil selvfølgelig gøre alt for at bibeholde disse fine positioner,” siger BMW Danmarks administrerende direktør, André Janssen-Timmen.
BMW Group er en af verdens mest succesfulde bil- og motorcykelproducenter med mærkerne BMW, MINI, Husqvarna Motorcycles og Rolls-Royce. BMW Group har 25 produktionsanlæg i 14 lande og et globalt forhandlernetværk med repræsentation i over 140 lande. I regnskabsåret 2011 solgte BMW Group 1,67 millioner biler og mere end 113.000 motorcykler på verdensplan. Overskuddet før skat var 7,38 milliarder euro ud af en omsætning på knap 69 milliarder euro.
Grundlaget for BMW Groups succes har altid været ansvarsbevidsthed og langsigtede løsninger. Derfor er miljømæssig og social bæredygtighed i hele værdikæden, omfattende produktansvar og et klart fokus på ressourcebevarelse, en integreret del af koncernens strategi. Som følge af indsatsen på dette område er BMW Group de seneste syv år i træk blevet kåret til verdens mest bæredygtige bilproducent i de såkaldte Dow Jones Sustainability Indexes.