Hvis man alligevel kigger på biler i million-klassen, så er det oplagt at se nærmere på Audi R8, der netop er kommet i en opdateret version.
Den i forvejen temmelig potente sportsvogn er blevet en tand skarpere i seneste aftapning med den særlige S tronic-gearkasse og nye features udvendigt, i kabinen og til bremserne.
Alle modeller har nu komplette LED-forlygter som standard. Baglygterne er også nye med innovativt, dynamisk blinklys. Den nye, kraftfulde R8 V10 plus med 550 hk sprinter fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Og ikke mindst takket været en ultra-letvægtskonstruktion vejer topmodellen med manuel gearkasse blot 1.570 kg.
Den finpudsede R8-modelrække omfatter to karrosserityper – Coupé og Spyder – og tre motorer. Standardspurten for begge modeller udstyret med den nye 7-trins S tronic-gearkasse er blevet forbedret med 0,3 sekunder, mens brændstofforbruget er blevet reduceret med helt op til 0,9 l pr. 100 km (22 g CO2 pr. km).
Kan man “nøjes” med lidt mindre, byder den 8-cylindrede motor i Audi R8 V8 på 430 hk og et drejningsmoment på 430 Nm ved 4.500-6.000 omdr./min. I kombination med en 7-trins S tronic-gearkasse accelererer R8 Coupé fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder på vej mod tophastigheden på 300 km/t.
Audi R8 V10 med S tronic klarer standardspurten på 3,6 sekunder og har en tophastighed på 314 km/h. Den 10-cylindrede motor yder 525 hk og leverer et drejningsmoment på 530 Nm til krumtapakslen ved 6.500 omdr./min.
Audi R8 V10 plus
Topversionen i modelrækken er den nye R8 V10 plus med 550 hk og et drejningsmoment på 540 Nm. Med S-tronic accelererer den fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder og har en tophastighed på 317 km/t. Den nye topmodel fås kun som Coupé.
Ud over den 6-trins manuelle gearkasse fås der også en ny 7-trins S tronic, som erstatter den hidtidige R-tronic. Den er standard på alle V10-modeller. Den hurtigt skiftende dobbeltkoblingsgearkasse omfatter en launch control-funktion, som giver optimalt vejgreb under igangsætning. Kraften overføres til vejbanen via det permanente firehjulstræk Quattro med mest vægt på bagakslen.
Alle hjul er monteret på dobbelte wishbones af aluminium. Opsætningen er møntet på dynamik i særklasse, men giver samtidig god komfort. Det adaptive støddæmpersystem Audi magnetic ride tilpasser støddæmpernes respons afhængigt af førerens og vejens krav. Undervognen på Audi R8 V10 er i særdeleshed sat op til dynamik. En særlig konfiguration inklusive en ændret opsætning af fjedre/støddæmpere med en tilsvarende justering af camber-værdierne på forakslen giver endnu mere dynamiske køreegenskaber.
Aluminiumsfælgene, som har en diameter på 18″ eller 19″ afhængigt af motoren, fås i en række forskellige designs og bremserne er utroligt kraftfulde. Alle fire skiver er indvendigt ventilerede og perforerede, og deres wave-design reducerer vægten. Som ekstraudstyr tilbyder Audi også kulfiber-keramik-skiver, som er endnu lettere, men ekstremt udholdende og holdbare. De er standard på R8 V10 plus.
Nye LED-lygter
Det udvendige design er blevet finpudset yderligere. De nystrukturerede, komplette LED-forlygter og LED-baglygter er standard på alle modeller. Singleframe-grillen med afskårne hjørner øverst, den nydesignede diffusor og de store, runde afgangsrør er de mest iøjnefaldende nye detaljer. Diffusoren på R8 V10 plus har en anderledes geometri og er fremstillet af kulfiberforstærket polymer. Baglygterne på alle modeller omfatter verdens første dynamisk blinklys. Ved hjælp af lysdioder løber blinklyset indefra og ud i den retning, som føreren vil dreje.
Fører og passager sidder i skålformede sæder, med ryglæn, der kan klappes frem. Kabinen i alle versioner af denne højtydende sportsvogn er nu endnu mere raffineret. Med den komplette læderpakke i bikubequiltet læder af typen Feinnappa er sædeindtrækket og dørindsatserne quiltede. Quiltningen fås også som ekstraudstyr til Alcantara-loftbeklædningen.
Den opdaterede Audi R8, som produceres på fabrikken hos quattro GmbH i Neckarsulm, vil blive lanceret i Europa i slutningen af året.
Audi R8 kan bestilles nu til priser fra 2.479.383 kroner.