I 1980erne florerede utallige vittigheder om Skodaer, hvor man kunne lægge elastikken dobbelt for at fordoble topfarten. I dag er mærket som genfødt, og byder på en topmodel, som kan måle sig med mange af konkurrenterne.
Superb betyder exceptionel eller uovertruffen. Om helt det samme kan siges om Skodas topmodel, er der delte meninger om, men bilen befinder sig i en klasse, hvor konkurrenter som BMW og Audi har haft meget lang tid til at placere sig på duksepladserne.
Da Skoda præsenterede Superb for nogle år siden, var der flere grunde til at tage dem alvorligt. De bygger faktisk gode og sikre biler i en temmelig høj (tysk) kvalitet efter VW fik en finger med i spillet om det tjekkiske mærke.
Bedstefar med blød hat
Jeg er ofte blevet kaldt morfar af jævnaldrende kolleger, når snakken falder på biler. Titlen skal nok snarere ses som et udtryk for min stadigt mere konservative og indrømmet lidt gammeldags holdning til biler. Hvor andre kan begejstres af 6-trins close-ratio gearkasser, turbomotorer og vanvittige anlæg med tilstrækkelige watt til at løsne bagruderne, så bliver jeg glad af støjsvage kabiner, læderindtræk, blødt skiftende automatgear og langturskomfort. Diskussionerne ender uden vinder, netop fordi vores drømme repræsenterer to vidt forskellige sider af bilkulturen.
Drømmebil
Jeg testede bilen for nogle år siden, men oplevelsen står stadig klar. Jeg havde en række dejlige dage i præcis den mængde komfort og ubesværet transport, som man med rette kan forvente af en moderne luksusbil. Testeksemplaret var en Skoda Superb udstyret med den fra VW kendte 2.8 liters V6’er med 193 hk. En helt igennem dejlig motor, som var koblet til bilen via et udmærket 5-trins automatgear med mulighed for sekventielt skifte. Sidstnævnte blev dog primært brugt for at demonstrere for et par bekendte, hvad det kunne. Herefter stod gearvælgeren fast i D og det var alt rigeligt.
XXL benplads
Indretningen kendetegnes af de helt ekstraordinært gode pladsforhold for bagsædepassagerne. Et overset folkefærd, som oftest må sidde ubekvemt med knæene mast op mod forsæderne. Det risikerer man ikke i en Superb. Kør de elektrisk indstillelige forsæder så langt tilbage som motorerne orker og der vil stadig være rigeligt plads til selv lange ben. Denne plads er kommet til verden ved at man har taget en VW Passat og skåret den over på midten, hvorefter der er svejset 10 centimeter ekstra bil på.
Jeg kunne faktisk sidde med krydsede ben, og styre sædevarme og klimaanlæg til bagsædepassagerne. Så meget plads finder man kun i de største (og forlængede) versioner af BMW, Lexus og Mercedes. Og så er prisen en helt anden. Pladsen på bagsædet er så imponerende at ældre gangbesværede mennesker uden problem vil finde sig til rette. Der er omtrent også plads til at de kan tage rollatoren direkte med ind på bagsædet. Det er en god ide da bagagerummet ikke har samme overdådige plads som resten af bilen. Blot 462 liter er der blevet plads til, fordi man har ønsket den ekstremt rummelige kabine. Det er mindre bagageplads end i den mindre Passat, men nok til at det ikke bliver noget problem.
Luksus i lange baner
Den testede version var Elegance udgaven med flotte 17″ alu, automatgear, smidigt læder, el-ruder og spejle, el-justerbare forsæder med hukommelse, fartpilot, automatisk klimaanlæg, kørecomputer, 5-trins sædevarme i både for- og bagsæder, xenon-lygter, navigationsanlæg og meget mere. Der var svært at ønske sig mere.
Ikke hurtig, men overbevisende
Lad det være sagt med det samme. Skoda Superb er ikke en bil du smider rundt i svinget med hvinende dæk. Den kan sikkert godt, men det indbyder den slet ikke til. I stedet giver den fører og passagerer en tryg fornemmelse når man sidder i det velpolstrede sæder og tyste kabine. Man bruger ikke motorens kraftoverskud til at drøne af sted for grønt lys. Nej, men priser sig i stedet lykkelig for de sikre overhalinger, som er overstået meget hurtigt. 232 km/t på toppen skal nok holde, men det er i min verden langt bedre at sætte fartpiloten til motorvejshastighed og læne sig tilbage mens kilometer efter kilometer bliver afviklet på den mest behagelige og stresfrie måde.
Afgiftsplaget pris
Selvom Skoda allerede i 1934 lancerede en 5.5 meter lang overklassemodel ved navn Superb, så har navnet siden været nede i en langvarig bølgedal hvad angår prestige. Med den nye Superb fortjener Skoda at blive taget seriøst med i overvejelserne, også når talen falder på luksusbiler.