Seat Ibiza FR

150 sprintende turboheste til blot 215.000 kroner lyder som dagens tilbud. Efter en uge i førersædet i Seat Ibiza 20V FR var redaktionen dog delt i to lejre om bilens anvendelighed. Sandt er det, at bilen ikke vil appellere til alle, men det vil nogle opfatte som en af dens vigtigste styrker. Seat Ibiza FR er nemlig ganske tæt på en prisbillig gaderacer og dens hårde undervogn gør den sjov i sving og frisk kørsel.

Omvendt er undervognen næsten for hårdt spændt op. Det er en af de få gange, hvor motoren faktisk virker for svag. Den stramme undervogn skriger ganske enkelt på flere heste. Kom bare an, hvisker den og vi tror på den.

I førersædet
Hvis man leder efter bil til blød kurvekørsel eller bykørsel, bør man kigge andre steder eller i hvert fald vælge en anden motorvariant og undervogn. Seat Ibiza 20V FR er ikke nogen udpræget fornøjelse at sidde i hen over hullede og nedslidte veje. Man mærker alting op gennem rat og sæde og det er decideret ubehageligt at forcere brostensbelagte og hullede gader. Den mindste lille tyggegummiklat synes at forplante sig til bilen. Omvendt viser bilen sin force ved de lange stræk på landevej og motorvej i god kvalitet. Under testkørslen kørte vi uafbrudt fra København til Århus uden at strække benene på noget tidspunkt. Kun under den tid, der varede at betale ved Storebælt holdt bilen stille, og alligevel steg vi ubekymrede ud, da bilen nåede Århus.

De gode sportssæder som er standard i FR modellen klarede opgaven med at støtte ryg, lænd og bagdel helt perfekt. Man sidder hårdt og stramt, og ikke mindst for ryggen er der særdeles god støtte i sæderne. Det er absolut et plus. Man skal dog skrue ret højt op for musikken for at overdøve støjen ved motorvejsfart. Det er en lille og forholdsvis let bil, så i sagens natur kan man ikke forvente limousinekomfort.

Pas på benzinen 
FR modellen fåes i en 130 hestes dieselbrænder, som render næsten lige så stærkt på toppen og reelt vil køre bukserne af benzinbroderen i mellem-accellerationerne. Prisen er 251.000 kroner, altså godt 45.000 mere end benzinversionen. Dieselaftapningen kører meget længere på literen og har et sjette gear tillige og det gør den absolut interessant, for i benzinudgaven kørte vi kun lige akkurat 10 km på en liter benzin til trods for at strækningen primært bestod af motorvej med et fast tempo. Det er ikke imponerende. Turbomotoren er skøn at høre på, men dyr at holde kørende.

Miniracer
Bilen kører godt. Punktum. Hvad den mangler i komfort på hullede veje, har den til overflod på de snævre landeveje med mange sving. Det er svært ikke at lade sin indre Michael Schumacher komme ud, når vejen snor sig og forholdene byder op til speederdans. Den smidige motor inspirerer til frisk kørsel og den trækker gerne fra. Det er en fryd at lade speederen styre mod gulvet, mens omdrejningerne tager til og man trækkes fremad. Hjulspin er intet problem at fremtrylle, ja det er vel næsten en paradedisciplin i biler af denne typer. Styringen er god og lader dig ikke i stikken og samtidig er gearskiftet er let og præcist. Det er en sand fornøjelse at lade den trække i arbejdstøjet.

Designet
Seat spiller på følelserne i følge deres slogan Auto emocion og der var der også et eller andet som fik os til at reagere da vi så bilen første gang. Den sorte lak, den sænkede undervogn, diskrete skørter, lave brede dæk og dobbelte udstødning giver indtryk af at en potent GTI. Ibiza er veldesignet fra start, men vinder absolut i vores bog, når FR mærket sidder bagpå. Bilen bliver lige den tand mere fræk og individuel at se på. Også indvendigt vinder den mange plusser i karakterbogen. Det er sort i sort, men det virker ualmindeligt lækkert at se på og røre ved for en bil i denne prisklasse. Det er tæt på at vi ikke har set det bedre til godt 200.000 og det er en stor ros.

Detaljer som det integrerede håndtag i logoet på bagsmækken og sportsinstrumenteringen er med til at hæve bilen op på et højt niveau. Udstyrsmæssigt er her både aircon, el-ruder, CD/radio, el-spejle og andet godt. Flot til prisen.

Singlebil
Uanset om man er mand eller kvinde, er det ikke en bil man vælger for at fragte barnevognen og junior rundt i midtbyen. Bagagerummet er ikke det største (269 liter) og der er høj læssekant. Når det er sagt, så sluger bagagerummet mere end literopgivelsen umiddelbart lægger op til, selvom førnævnte barnevogn ikke glider på plads uden lige dele knofedt, olie og brækjern. Pladsen på bagsædet er højst til to voksne. Ja, højdemæssigt kan man godt være der, men langbenede og bredskuldrede individer vil føle sig indeklemt. Man får ikke det hele i denne verden.

Dagens tilbud eller håbløst uinteressant?
Redaktionen kunne ikke enes om en konklusion på bilens fortræffeligheder. Det er med andre ord en bil, som deler vandene. Nogle vil opfatte den som et utroligt billigt bud på en gaderacer, mens andre vil fraskrive den hårde undervogn og ringe bagsædeplads som helt ubrugelig.

Vi kunne dog enes om at bilen er flot at se på på udenfor og indefra med en høj kvalitet og finish. Og at prisen er endog meget rimelig. Dens mangler som bybil til trods, byder Ibiza FR på rigtig meget bil for pengene. Nok mest for den køreglade og bilinteresserede ungersvend end for familien. Seat Ibiza 20V FR er på alle måder en bil vi elsker at køre gennem svingene i førersædet. Sjov og inspirerende, fordi der skal være plads til at være glad for biler. Man kan jo altid købe en mere fornuftig bil, når man bliver voksen, ikke sandt?