I år er det 30 år siden, at den første Scirocco GTS kom på markedet. Nu har en ny GTS-udgave af den sportslige coupé premiere på biludstillingen i Leipzig. Med markante striber og mange andre særlige kendetegn er Scirocco GTS den frække dreng i klassen. Ganske som den var dengang i 1982. Den nyeste generation af Scirocco blev præsenteret i 2008, og siden har den høstet utallige roser for sine skarpe køreegenskaber, sit blændende design og sine kraftige turbomotorer – både diesel og benzin. Scirocco har etableret sig som en sportscoupé uden kompromisser.
Scirocco fås i dag med et udvalg af motorer, som de færreste konkurrenter kan hamle op med: Den på én gang økonomiske og sportslige 1,4-liters TSI-motor med 122 hk og BlueMotion Technology, den teknisk avancerede og kraftige 1,4-liters TSI-motor med 160 hk og både turbo og kompressor, den særdeles kraftige 2-liters TSI-motor med 210 hk – og ikke mindst med den vilde 2-liters TSI-motor med 265 hk i Scirocco R.
Dertil kommer to udgaver af 2-liters TDI-motoren, som yder henholdsvis 140 og 170 hk – førstnævnte med Volkswagens BlueMotion Technology, der omfatter start-stop-system og genindvinding af bremseenergi, så den kan køre 22,2 kilometer på en liter diesel.
Den seneste tilføjelse til det omfattende Scirocco-program har premiere på biludstillingen Auto Mobil International (AMI) i Leipzig: Scirocco GTS. For mange fans er GTS-navnet, der havde premiere for første gang i 1982, det helt rigtige at forbinde med den sportslige Scirocco, og den nye Scirocco GTS er da også noget helt særligt i Scirocco modelprogrammet.
Særlige GTS-detaljer
Den nye Scirocco GTS skiller sig ud. Man er ikke i tvivl om intentionerne, når man ser den. Striberne på motorhjelm, tag, hækspoiler og bagklap er et klart signal om fart – og en hentydning til 70erne og 80ernes racerbiler. Sidespejlene optræder i samme farve som fartstriberne.
Scirocco GTS adskiller sig også fra de øvrige Scirocco-modeller med for- og bagkofangere i nyt design, fremtrædende sideskørter og letmetalfælgene i 18” af typen ”Thunder” med sorte indlæg får Scirocco GTS til at skille sig ud. I versionen med 2-liters TSI-motoren med 210 hk er bremsekalibrene lakeret røde.
GTS-logoet går igen i indstigningslisterne, som er det første tegn på en særlig kabine. Farverne sort og rød dominerer, og GTS-logoet går igen i rattet og i de perfekt formede sportssæder. Kender lægger straks mærke til noget helt særligt ved kabinen i Scirocco GTS: Gearstangen er formet som en golfbold – ikke kun et kendetegn ved Golf GTI, men også ved Scirocco GTS fra 1982.
Det er stadig uvist, om Scirocco GTS kommer til Danmark.