Volvo begynder nu at producere de første varianter i en helt ny, højeffektiv, firecylindret motorfamilie. Alt arbejde sker internt hos Volvo og er en vigtig brik i virksomhedens selvstændighedsstrategi.
Strategien med firecylindrede benzin- og dieselmotorer samt elektrificerede drivliner er den vej, Volvo har valgt at følge fremover. Fuld kontrol over udvikling og produktion af motorer og drivliner samt færre motorvarianter giver større fleksibilitet og indflydelse på kvaliteten.
“Det her er en milepæl i Volvo’s historie. Med vores nye motorfamilie fokuserer vi på to vigtige egenskaber – køreglæde og brændstoføkonomi,” siger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.
Moderne produktionsfabrik med effektivt samlebånd
På Volvo’s motorfabrik i Skövde har forberedelserne til produktionsstarten på den nye Volvo Engine Architecture (VEA) været i gang hen mod to år. Et af højdepunkterne er en ny, avanceret fabriksudbygning, hvor de nye motorer skal samles. Alle motorvarianter bliver bygget på samme bånd, som løber hele vejen gennem den nye fabrik og effektiviserer produktionen.
“En af de største udfordringer var ombygningen af båndet til motorblokken, hvor 30 maskiner skulle udskiftes eller ombygges. Det har kostet over en halv milliard kroner,” siger Oskar Falk, Vice President Global Engine Produktion.
Milliardinvestering i konkurrencekraftig motorfamilie
Udvikling og investering i den nye motorfamilie indgår i omfattende planer for ekspansion hos Volvo Cars, som har investeret over to milliarder kroner i motorfabrikken i Skövde. Investeringen er den vigtigste i fabrikkens historie.
Udviklet af og hos Volvo
De nye VEA motorer er udviklet af svenske ingeniører, som har formået at optimere de mindre motorer, så de har højere ydelse end de sekscylindrede motorer, der findes i dag. Samtidig er brændstofforbruget lavere end den nuværende generation af firecylindrede motorer.
“Udgangspunktet for vores udviklingsarbejde var et ønske om at kunne tilbyde vores kunder god brændstoføkonomi, lav miljøindvirkning og slagkraftig køreglæde til en attraktiv pris. Samtidig har det dog også drejet sig om, at Volvo skulle have et sundt grundlag for udviklingen af fremtidige teknologier med brændstoføkonomi i absolut verdensklasse,” forklarer Derek Crabb.
Introduceres til efteråret
VEA består af firecylindrede benzin- og dieselmotorer tillige med elektrificerede drivliner, som erstatter de otte tidligere motorarkitekturer på tre forskellige platforme. De nye motorer bliver introduceret mellem 2013 og 2015. I 2013 skal der bygges næsten 20.000 motorer, og sidst på året regner Volvo med at nå op på at producere 2.000 enheder om ugen. De første varianter kommer til at ligge i Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70 og S80 i efteråret 2013.