I takt med at brændstof bliver dyrere og dyrere, må bilfabrikanter få mest muligt ud af hver eneste liter. Ford deltager aktivt i jagten på at gøre motorerne så brændstofeffektive som muligt, bl.a. med den lille 1-liter Ecoboost motor, som nu kan fås i Focus-modellen.
En af vejene til mindre forbrug er egentlig ret simpel; nemlig at gøre slagvolumen mindre. Det har desværre den åbenlyse udfordring af ydelsen falder dramatisk jo mindre motoren bliver. Derfor har mange bilfirmaer for længst fundet ud af at anvende lille slagvolumen i kombination med tvangsfodring i form af turbo eller kompressor. Således også Ford som har høstet stor ros for en lille motor med blot tre cylindre og slagvolumen på 1,0 liter. Faktisk er motoren så lille at den kunne stå på et stykke A4-papir uden at rage ud over kanterne.
Trods sin lidenhed er Ford 1,0 EcoBoost bomstærk, ekstrem benzinøkonomisk og har indtil videre gjort al skepsis til skamme. Det er faktisk muligt at proppe Fords nye, lille sparegris ned i en kompakt mellemklassebil – Ford Focus – uden at gå på kompromis med hverken køreglæde eller sprælsk kraftoverskud.
Den lille 1,0 EcoBoost kommer i to versioner – med henholdsvis 100 og 125 hk til både 5-dørs og stationcar version.
Fords 1,0 EcoBoost er den mest brændstofeffektive benzinmotor Ford nogensinde har udviklet. Ford Focus med 100 hk-versionen kører lige under 21 km på en liter benzin ved almindelig blandet kørsel og udleder beskedne 109 gram CO2 pr kørt kilometer. I 125 hk-udgaven lyder de tilsvarende tal knap 20 km/l og 114 gram CO2/km.
Ydelserne er nået takket være blandt andet turbo og avanceret benzinindsprøjtning. Med et moment på 170 Nm i spændet mellem 1.400 og 4.500 omdrejninger/min, er den nye 1,0 EcoBoost benzinmotor helt på niveau med moderne dieselmotorer og leverer et kraftoverskud, som ville være helt utænkeligt for så lille en motor for blot få år siden.
Senere på året vil den nye 1,0 EcoBoost-motor også være at finde i Ford C-MAX og den helt nye Ford B-MAX.
Den nye EcoBoost-motors præstationer gør det naturligt at indlemme den i Fords ECOnetic-serie, som hører til blandt de mest brændstofeffektive biler på markedet. Blandt de særlige ECOnetic-teknologier finder man Active Grille Shutter, som automatisk åbner og lukker for kølergrillen for at få et optimalt forhold mellem motor-køling og bilens aerodynamik.
Smart Regenerative Charging sørger for at batteriet hele tiden er ladet korrekt for dermed at reducere brændstofforbruget, ligesom føreren bliver hjulpet til den mest miljørigtige kørsel af informationer i bilens display.
Prisen for en ny Ford Focus med 1,0 l. EcoBoost motor begynder ved 251.400 kroner ekskl leveringsomkostninger. Den årlige ejerafgift er skruet helt i bund og koster kun 560 kroner.