Maybach 57

Man kunne fristes til at sige, at Myabach er den mest kompromisløse luksus på fire hjul. Helt galt er det ihvertfald ikke. Jeg så introduktionen af den første nye model på en bilmesse i Geneve for en del år siden. Hvor alle andre udstillere gerne lader publikum komme helt tæt på bilerne, var Maybachs podie forbeholdt de synligt rige potentielle købere. Oliesheiker og businessfolk i dyre jakkesæt.

Overdådigt udstyret
En del af standardudstyret den gang var en picnickurv med guldbestik. Bagsædestolene mener mest af alt om flysæder fra førsteklasse. De kunne reelt forvandles til en kørende luksusseng, så meget kunne sæderne lægges tilbage, mens fodhvilere blev kørt i stilling fra lydløse motorer.

Redaktionen har stadig til gode at blive fragtet rundt i en Maybach, men efter sigende skulle den rangere helt på højde med de bedste modeller fra Rolls Royce og Bentley. Det er også blandt de to mærker, at konkurrenterne skal findes.

Tal og teknik
Model:Maybach 57 aut.
Årgang2004
ProduktionUkendt
Pris:Kr. 8.122.000 ekskl. levering
Motortype:12 cylindre, v-form, turbo
Brændstof:Benzin
Træk:Baghjulstræk
Slagvolumen:5.513 ccm
Ydelse:550 hk ved 5.250 o/min
Moment:900 nm ved 2.300 o/min
Gearkasse:5 trin automatisk
Topfart:250 km/t (elektronisk begrænset)
0-100 km/t:5,3 sekunder
0-200 km/t:Ikke oplyst
0-300 km/t:Ikke muligt
1/4 mile:Ikke oplyst
Forbrug opgivet:6,3 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Tankindhold:Ikke oplyst
Bagagerum:500 liter
Køreklar vægt:2.575 kg
Total vægt3.250 kg
L/B/H:573 cm/198 cm/157 cm
Dæk:Ikke oplyst
Standardudstyr:Omfattende!
Konkurrenter:Rolls Royce, Benley