Man kunne fristes til at sige, at Myabach er den mest kompromisløse luksus på fire hjul. Helt galt er det ihvertfald ikke. Jeg så introduktionen af den første nye model på en bilmesse i Geneve for en del år siden. Hvor alle andre udstillere gerne lader publikum komme helt tæt på bilerne, var Maybachs podie forbeholdt de synligt rige potentielle købere. Oliesheiker og businessfolk i dyre jakkesæt.
Overdådigt udstyret
En del af standardudstyret den gang var en picnickurv med guldbestik. Bagsædestolene mener mest af alt om flysæder fra førsteklasse. De kunne reelt forvandles til en kørende luksusseng, så meget kunne sæderne lægges tilbage, mens fodhvilere blev kørt i stilling fra lydløse motorer.
Redaktionen har stadig til gode at blive fragtet rundt i en Maybach, men efter sigende skulle den rangere helt på højde med de bedste modeller fra Rolls Royce og Bentley. Det er også blandt de to mærker, at konkurrenterne skal findes.
Tal og teknik | |
Model: | Maybach 57 aut. |
Årgang | 2004 |
Produktion | Ukendt |
Pris: | Kr. 8.122.000 ekskl. levering |
Motortype: | 12 cylindre, v-form, turbo |
Brændstof: | Benzin |
Træk: | Baghjulstræk |
Slagvolumen: | 5.513 ccm |
Ydelse: | 550 hk ved 5.250 o/min |
Moment: | 900 nm ved 2.300 o/min |
Gearkasse: | 5 trin automatisk |
Topfart: | 250 km/t (elektronisk begrænset) |
0-100 km/t: | 5,3 sekunder |
0-200 km/t: | Ikke oplyst |
0-300 km/t: | Ikke muligt |
1/4 mile: | Ikke oplyst |
Forbrug opgivet: | 6,3 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Tankindhold: | Ikke oplyst |
Bagagerum: | 500 liter |
Køreklar vægt: | 2.575 kg |
Total vægt | 3.250 kg |
L/B/H: | 573 cm/198 cm/157 cm |
Dæk: | Ikke oplyst |
Standardudstyr: | Omfattende! |
Konkurrenter: | Rolls Royce, Benley |