Tanken om 190 heste fra en 1.8 liters sugemotor uden tvangsfødning til gadebrug er nærmest latterlig. I hvert fald lige indtil honda introducerede Integra Type R i 1997.
Lad det være sagt med det samme: dette er ikke en bil for familien. Den larmer, den er umanerligt hårdt spændt op i undervognen og den skal køres hårdt for at yde sit bedste.
Prisen var ca. 350.000 og det giver skålsæder og et meget spartansk udstyr i en bil, der slet ikke egner sig til samtale når hastigheden kommer over landevejsfart. En tur fra Århus til København ad motorvejen er ikke nogen udpræget fornøjelse for bagsædepassagerer, der ikke skal være meget ældre end børnehaveklassen, før pladsen bliver trang.
Tegnsprog synes at være nødvendigt for at kommunikere med øvrige passagerer. Ved 130 km/t har omdrejningstælleren for længst passeret 4000 og nærmer sig 5000 med lynets hast. Det betyder støj. Eller racerlyd, hvis man hellere vil formulere det således.
Ude på de snævre landeveje er det straks anderledes. Bilen æder sving, som var den født til det. Og det er den sådan set også. Uden at ændre på undervogn, bremser eller andet kan man køre sig direkte ind på racerbanerne og give den gas. Vognen kan holde til det. Og hvad der er meget mere imponerende: det kan motoren også. For den tager omdrejninger som var den turboladet symaskine med en mursten på gaspedalen. Bilen rykker fint fra stilstand, men kræver alligevel omdrejninger før det er sjovt. Op til ca. 6000 omdrejninger er den ikke meget hurtigere eller vildere end mange standardbiler. Men hvor alle andre biler i prisklassen mister pusten i det luftlag, så sker der noget med Hondaen. Takket været VTEC motoren går der pludselig raket i tingene. Motoren ændrer lyd markant og man mærker et skub i ryggen som fra en gammeldags turbotøven. Og imens fortsætter accelerationen med fornyet saft og kraft helt op til godt 8000 brølende omdrejninger.
Udvekslingen er lavet således, at kører man maskinen helt ud gearene, så kan man forblive i det optimale arbejdsområde hele tiden. Det skal ganske enkelt prøves for at forstås fuldt ud.
Den maskine er vild, hurtig og kompromisløs.
En Integra Type R er absolut en liebhaverbil. Optimalt er det bil nummer to og gerne med banelicensen i orden, så racermotor, bremser og undervogn kan komme til sin ret i weekender.
Honda Integra Type R blev solgt i 50 stk. i Danmark – alle i hvid lak. Men der findes en enkelt i original sort, hvis ejer vi takker for en (alt for) kort prøvetur.