Honda FR-V 2.0 Executive

Da Fiat introducerede sin bedstemor And bil, bedre kendt som Fiat Multipla, var de omtrent alene på markedet for biler med 2 x 3 sæder. Men Honda vil også være med i legen med deres FR-V model.


Meget kan man sige om Multipla, men køn er den ikke. Charmerende allerhøjst, hvilket dog tiltrak en rimeligt stort publikum som holdt så meget af det store skrummel, at det nok skal gå hen og blive en kultbil.

Nu blander Honda sig så på markedet med en bil kaldet FR-V, som er særdeles vellykket rent designmæssigt. Om det også kan løfte arven fra Multipla, hvad angår rummelighed og alsidighed, var to gode spørgsmål, som vi fik lejlighed til at svare på da vi havde FR-V i testgaragen.

Flot design
Vi kunne lide bilen med det samme. Designet er flot og indbydende og man føler sig hurtigt godt til rette i bilen, til trods for at den er proppet med kontakter til det omfattende standardudstyr. Vi nævner i flæng fartpilot, klimaanlæg, ratbetjent multicd, el-ruder hele vejen rundt, regnsensor, sædevarme og el-soltag. Ja, man mangler faktisk kun lædersæder, hvis det skal være fuldendt.

Den testede executive version, som er eneste udstyrstrin der kommer til Danmark i introduktionsperioden, er virkelig flot og godt udstyret. Her bliver ingen snydt, og da slet ikke når prisen tilmed lander på ca. 350.000 kroner på hvide plader. Van udgaven, som har de eftertragtede tre forsæder, fåes til ca. 155.000 ekskl. moms. Lige præcis det tilbud kan ingen gøre efter herhjemme p.t.

Seks sæder
FRV adskiller sig fra andre MPV´med sine seks sæder fordelt på to rækker. Det giver rigtig god mening for den børnerige familie og er man kun to på forsædet, kan man nyde godt af den ekstra plads. For at give plads til passageren på det midterste sæde er gearstang og håndbremse rykket op på plads i instrumentpanelet. Det kræver dog stort set ingen tilvænning, før hånden helt per refleks finder frem til gearstangen.

Kaptajnens sæde
Man føler sig hensat til pilotsædet, når man første gang sætter sig ind på førersædet. Dels er der temmelig mange knapper af holde styr på og dels er designet næsten futuristisk med en blanding af træ og alu-look i den nøgne skiftekulisse. Det ser godt ud og virker helt efter hensigten, selvom vi nok kunne have ønsket at knapperne til el-rudehejsen var placeret i døren, fremfor på instrumentbrædtet.

Til gengæld virker ratbetjeningen af anlægget forbilledeligt godt og enkelt. Det samme kan siges om fartpiloten som vi gjorde god nytte af i testperioden. Der er plads til 6 cd´er i skifteren og lyden er aldeles glimrende.

Vi kunne have ønsket os et lidt bredere sæde og muligheden for at rykke sædet længere tilbage. Det virker ikke gennemtænkt, at høje mennesker ikke kan finde god plads, når der er rigelig med luft mod bagsædet.

Bagagerummet er stort i liter, men det kræver lidt snilde at få plads til den obligatoriske barnevogn, som vi udsætter alle vores testbiler for. En barnevogn giver nemlig et uovertruffent indblik i hvor let bagagerummet er at laste. Det siger meget mere end litermål og indekstal. I FRV bliver det kun lige godkendt.

Pragtfuld motor
Med en egenvægt på 1425 kg og 150 hestekræfter havde vi ikke store forventninger til optræk, men vi blev glædeligt overrasket. Det er en sand fornøjelse af skifte de seks gear og motoren tager godt ved og skubber bilen frem i meget rask tempo. Her er absolut ingen kvaler med at følge trafikken, selv med rigelig bagage.

Er man alene i bilen, indbyder den kvikke speederrespons og fremragende styretøj til hurtige manøvrer og man tager hjørnerne med højere fart end almindelige mpv´er kan klare det.

Men ak, al den sprøde kraft er ingenlunde gratis. Vi kørte et par længere ture, og kom ud med et skuffende forbrug på blot 8,8 km/l. Selv med vinterdæk, sædevarme og klima på fuldt blus, burde vi være tættere på 10 km/l med vores trafikmønster i testugen. Merprisen for dieselmotoren er ca. 90.000 og det køber man p.t. ca. 10.000 liter benzin for. Med andre ord skal man ikke vælge diesel for at spare penge, men alene for at få en anden køredynamik.

Redaktionen hylder normalt dieselmotorerne, men lige præcis i FRV er den 2 liters benzinudgave skøn og så meget billigere end diesel, at den virker som det rigtige valg. I hvert fald på hvide plader.

FRV = VSA, EBD og EBA
Kært barn har mange navne og bilproducenter synes at kappes om at have flest forkortelser på tre bogstaver proppet ind i deres biler. Forkortelserne dækker i dette tilfælde over stabilitetskontrol, bremsekraftfordeler og bremseassistent. Og hvad gør de så for køreren i praksis? Ja, vi er ikke i tvivl om at stabilitetskontrollen virker, idet vejene netop i testperioden syntes at være evigt glatte.

Systemet blinkede hidsigt, når hjulene kortvarigt mistede fodfæstet. Bilen fortsatte mere eller mindre upåvirket. Det er imponerende og burde ganske enkelt være standard i alle moderne biler. Flere og flere producenter tilbyder det, men desværre stadig mange steder kun mod ekstrabetaling. Analyser viser at disse systemer kan være med til at redde liv, fordi de gør chaufføren til en bedre bilist.

Køb den nu
Efter en uge i Honda FRV, kan vi kun råde alle der går i købstanker om at slå til nu. Der er omkring 25.000 kroner at spare i introduktionsperioden og hvor andre biler normalt introduceres med begrænset udstyr, er alt standard i Hondas flotte MPV.

Vi ved godt at en FRV primært henvender sig til folk med et specifikt behov om fra tid til anden at kunne transportere 6 mennesker på en gang, men den fortjener også at blive taget med i overvejelserne for dem som kigger efter en almindelig stationcar. Toyota Avensis og Ford Mondeo skal stå tidligt for at kunne følge med på udstyr og motorkraft hvis prisen skal holdes under 400.000 kroner.

Sluttelig vil vi komme med et bud på om FRV kan tage konkurrencen op med Fiats Multipla. Svaret er ja. Den taber lidt på rummelighed og er måske ikke helt så original, men til gengæld vinder den på udseende og den skønne motor.