Krydstogt og luksuslinere var længe forbundet med en svunden æra, der i øvrigt var forbeholdt de allerrigeste. Et af verdens største og mest overdådige krydstogskibe er Freedom of the Seas, der blev færdigbygget i 2006.
Ingen luksusliner er vel mere kendt end Titanic, som gjorde sit indtog i 1912 som det største og mest luksuriøse skib i verden. Titanics tragiske forlis har heldigvis ikke hindret en fortsat kamp om at præstere det ypperste af det ypperste indenfor krydstogtsskibe.
Et af destørste og mest overdådige krydstogskibe som besejler havene nu er Freedom of the Seas, der blev færdigbygget i april 2006 og leveret fra Aker Yards i Finland.
Bag skibet står rederiet Royal Caribbean International, som med det innovative og fremtidsrettede skib ville imødekomme individuelle interesser i krydstogtindustrien. Hver cruise skulle være en personlig oplevelse.
Flydende luksus
Freedom of the Seas imponerer både med sin størrelse og sin indretning. Skibet, der vejer 160.000 tons, er 56 meter bredt og 339 meter langt og overalt på det enorme skib er der en overflod af luksus. Prisen for skibet har da også været hele 6 milliarder kroner. De penge er bl.a. brugt på flere imponerende pool-områder og bølgemaskine samt stort spa- og fitnesscenter.
Ydermere byder skibet på en stor promenade-gade med butikker, caféer og restauranter og man går heller ikke forgæves efter en indendørs skøjtebane, golfsimulator, udendørs klatrevæg eller in-line skating bane.
Freedom of the Seas tilbyder passagererne oplevelser ud over det sædvanlige. Om bord findes det sidste nye inden for kommunikation og forlystelser samt over 20 barer og restauranter med hvert sit tema.
Hensigten er, at ingen passager under et krydstogt skal være nødt til at spise to gange på samme restaurant. Skibet skal være så spændende, at man ikke føler behov for at forlade det under rejsen. Der vil altid være noget nyt at foretage sig. En nyskabelse ombord er ”Flow Rider”, der gør det muligt at surfe i et særligt bølgebassin.
Kahytterne og balkonerne på Freedom of the Seas er blandt de største hos nutidens krydstogtskibe. Derudover er der fladskærme i alle kahytterne, trådløst netværk og mulighed for brug af mobil til privat brug.
Inden den officielle jomfrurejse der blev indledt 4. jui 2006, var krydstogtskibet en stor attraktion ved havnekajen i Hamburg, hvor man gennemgik de sidste forberedelser.
På sin vej til Hamburg sejlede Freedom of the Seas under Storebæltsbroen. I praksis burde det slet ikke kunne lade sig gøre. Frihøjden på Storebæltsbroen er nemlig kun 65 meter, mens Freedom of The Seas måler 63,7 meter fra hav til mast. En frihøjde på blot 1 meter var for risikabelt og derfor lod man skibet sejle langt hurtigere end normalt så skibet kom til at “plane”, hvor skruens høje omdrejningstal fik skibet til at sætte sig dybere i vandet. Storebæltsbroen blev dermed passeret i fin stil.
Skibet har 15 dæk og kan have op til 4.375 passagerer ombord. De heldige passagerer har mulighed for at nyde det traditionelle krydstogts behageligheder i form af forretninger, barer og restauranter med alt i mad og drikkevarer.
Men der er også rig lejlighed til at brænde nogle af de bugnende bordes mange kalorier af. Her er alt lige fra en skateboardrampe, klippevæg og en swimmingpool med mulighed for at surfe. Skibet sejler på rundture i Caribien, og priserne for et ugelangt krydstogt med fly fra Danmark starter ved knap 13.000 kroner i indvendig kahyt med helpension.
Er man til det ultimative ophold findes Presidential Suite, der er den ubetinget største “kahyt” ombord på skibene. Suiten er overvældende rummelig med fire soveværelser og fire badeværelser samt naturligvis flere fladskærms-tv, telefon og stue med stort spisebord. Suitens store balkon har boblebad, stort spisebord og lounge-stole. Her tilbydes naturligvis også concierge service, så man ikke skal komme til at kede sig i Presidential Suite. Foruden 119 kvadratmeter kahyt lokker suiten med yderligere 75 kvadratmeter balkon.
Skibet er en komplet, flydende by – en hel verden i miniature med alt hvad der kræves for at forsyne gæster og besætning. Sidstnævnte udgør omkring 1.300 personer. Hvis uheldet skulle være ude, er skibet dog udstyret med et komplet team af læger og sygeplejersker samt et privat helikopterdæk.