Har man behov for 7 sæder er Fords Galaxy et godt bud på en komfortabel rejsevogn. Bilen byder på masser af plads, glimrende kvalitet og gode køreegenskaber.
S-max med vokseværk
Hvis man har prøvekørt Fords fremragende S-max, vil man omgående føle sig hjemme. Indvendigt skal man nemlig lede længe inden forskellene blive synlige. Instrumentpanel, rat og gearstang er taget direkte fra lillebror og det er ingen skam. Alting virker nemlig overbevisende og plastkvaliteten på det enorme instrumentpanel er blød og lækker.
Køreegenskaber
Ifølge Fords egne lovprisninger skulle Galaxy give begrebet førsteklasses kørsel en ny dimension. Det er vi ikke helt enige i. Man fornemmer stadig at det er en ret stor bil (næsten 5 meter i længden), selvom man har søgt at give den køreegenskaber som en mindre personbil. Vejret i testugen var meget varieret. Høj klar solskin og vindstille den ene dag. Kuling og haglbyger den næste.
Luksus
Hvad luksus angår, så skal der mere end klima og el-ruder til at imponere de kræsne bilkøbere i disse dage. I næsthøjeste udstyrsniveau, kaldet Trend, får man el-ruder hele vejen rundt, læderrat, justerbar lændestøtte på førersædet samt bi-zone klima for at nævne det vigtigste. Vi manglede lige lidt ekstra for fornemmelsen af luksus; regnsensor, automatgear, læderpakke, fartpilot og ratbetjent cd/radio for at nævne nogle få ting.
Sej diesel
I motorrummet banker en to-liters TDCI diesel med 140 heste og nok så vigtigt 340 nm på momentskalaen. Sammen med den vleksiftende gearkasse med 6 trin, gør det bilen ganske kvik. Man følger uden problemer med mindre biler og overhalinger foregår sikkert og hurtigt. Støjniveauet er takket været den høje gearing absolut godkendt på lande- og motorvej. Hvad mere kan man forlange? Vi kørte iøvrigt pæne 14,1 km per liter diesel i testperioden. Det er som vanligt lidt ringere end fabrikstallene, men absolut godkendt for en trods alt ret stor bil.
Nydeligt design
Redaktionen har for længst taget fords nye designlinje til sig. Vi var vilde med S-max og selvom Galaxy har en mere kantet bagende, så genkender man straks linjerne udvendigt også. Faktisk minder de to biler så meget om hinanden at man skal være kender, for at kunne spotte den ene model fra den anden, når man kun ser den forfra.
Det er efterhånden en trend, at bilproducenter skaber en designlinje som arves ned gennem klasserne. Godt hvis man kan lide designet. Mindre godt, hvis man ikke kan, fordi udvalget så bliver begrænset.
Bagerste række
Vi har tidligere set at biler med den tredje sæderække reelt ikke kan huse voksne mennesker eller større børn. Med Galaxy er der så tilpas meget ekstra plads i forhold til S-max, at selv granvoksne redaktører kan finde plads deromme. Her kunne vi sagtens sidde godt over selv længere afstande. Bagagerummet er iøvrigt brugbart med hæderlige 310 liter med tredje sæderække i brug. Der er ikke mange andre biler, som gør Galaxy det kunststykke efter. Her står valget ikke mellem børn eller bagage. Der er plads til begge dele.
Testet på børn
Vores bilredaktion tester bilen under helt almindelige dagligdags forhold. Det indebærer børnetransport til og fra daginstitutioner, weekendture med barnevognen bagi og arbejdskørsel. Vi tager bilerne med hvor vi nu er. Det betød i testugen at ungerne blev fragtet til en nærliggende familierestaurant med drive-in mulighed. Og så blev der holdt indendørs picnic med opslåede klapborde med indbyggede kopholdere. Det er smart og ungerne nød turen og den gode plads.
Konkurrenter
I takt med at der går prestige i store børnefamilier, vil bilfabrikkerne automatisk rette opmærksomheden mod dette købestærke publikum. Jeg aner ikke hvordan mine forældre pakkede tre børn, barnevogn og andet ned i en Ford Taunus i 1970´erne. Idag skal man jo have endnu meget mere plads, flystole, vippe-borde, klimaanlæg med pollenfilter, dvd-anlæg og diverse underholdningsaktiviteter integreret i bilerne før familien kan flytte sig længere end til bygrænsen uden brok.
Hvad angår pladsen er både S-max og Galaxy meget fine bud. Begge fåes med 7-sæder. Og her kommer det svære valg ind, for den testede version koster knap 530.000 hvor en S-max med syv-sæder, samme motor og samme udstyr koster ca. 450.000. Det gør i vores mening S-max til det oplagte valg, med mindre du har behov for 7-sæder til voksne og samtidig skal have bagage med. Så er der ingen vej udenom om Galaxy. Benzinmodellen med 145 heste kan iøvrigt fåes fra blot 405.000 kroner og virker som det bedste køb.
Tekniske data | |
Model | Ford Galaxy 2.0 TDCi Trend |
Pris | Kr. 528.589 ekskl. levering og metallak |
Motortype | 4 cylindre, diesel |
Træk | Forhjulstræk |
Slagvolumen | 1.997 ccm |
Ydelse | 140 hk ved 4.000 o/min |
Moment | 340 nm ved 2.000 o/min |
Gearkasse | 6 trin manuelt |
Topfart | 195 km/t (elektronisk begrænset) |
0-100 km/t | 10,5 sekunder |
Forbrug opgivet | 15,4 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt | 14,1 km/l ved blandet kørsel |
Bagagerum | 310 liter (med syv sæder) |
Egenvægt | 1.664 kg |
totalvægt | 2.505 kg |
L/B/H | 492 cm/196 cm/173 cm |
Testperiode | marts 2007 |
Testvarighed | 7 dage |
Testlængde | 750 km |
Testvejr | Slud, haglbyger, storm, minusgrader, tøvejr, regn, sol |
Testområde | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr | Elruder, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, sædevarme, ESP, læderrat og lædergearknop |
Konkurrenter | Citroen C4 Picasso Grande, Ford S-max med 7 sæder, Peugeot 807 |