225 heste er rigtig meget i en mellemklassebil og endnu mere, når de alle skal ud over stepperne på én gang via forhjulene. Men det er hyelskægt, imponerende og kun en lille smule foruroligende, når Ford tryller deres Focus om til et rallymonster ved navn ST.
Rallysport på landevej
Der er ingen tvivl om at denne Focus er mere end almindelig, når man går den i møde. Den blå farve er perfekt og de to fede afgangsrør bagtil, signalerer for kendere, at denne bil kan mere end de fleste. Selvom den for almindelige mennesker ligner mere adstadige medlemmer af Focus-familiene, så er kendere ikke i tvivl. Hvad de mange, mange beundrende blikke i testugen da også fortalte med al ønskelig tydelighed. Her er en bil, som rykker langt mere end fornuften tilråder. Den er med andre ord ikke for alle og enhver, skønt prisen gør det muligt for helt almindelige lønmodtagere at skrive den på indkøbslisten.
Powersound!
Nej, der ikke noget galt med lydpotten og udstødningen står ikke overfor en udskiftning. Sådan lyder den bare; grov, brøsig og vrælende når turboerne tvangsføder motoren og dækkene spinder. Den bil brøler ganske enkelt, når man giver den et tryk med højrefoden. Det lyder frækt, råt og fuldstændig som en rigtig rallybil nu kan lyde, når den skal opfylde diverse krav for at komme på hvide plader og dansk landevej.
Sport før komfort
Vi sætter os ind i de trange Recaro-sæder og bliver straks mindet om de overflødige julepund, som endnu ikke er smidt, til trods for at vi nærmer os en ny jul med hastige skridt. Nå, pyt med det, for rattet ligger præcis hvor det skal, tykt og lækkert. Klar til kamp. Det er et meget direkte styretøj, hvor bilen reagerer prompte på dine bevægelser. Drej nøglen og motoren, eller skulle man snarere sige, bæstet, vækkes til live. Forhjulene spinder rundt og kun takket været ESP kan man gøre sig håb om at holde den på vejen med fuld gas. Endnu værre bliver det i vådt føre, hvor bilens mange kræfter kræver en rutineret fører.
Tvangsfodret motor
Hjertet i denne sportsvogn er en femcylindret 2,5 liter motor med turbolader. Og den er en perle. Duratec motoren sørger med en turbolader for at ydelsen lander på hele 225 hestekræfter. Gadekrydsdisciplinen 0-100 km/t sker på kun 6,8 sekunder og topfarten er 241 km/t. Tal, der i sig selv nok kan afføde en vis respekt, men det som virkelig imponerer os er det store moment på 320 Nm som vel at mærke er til stede allerede fra 1.600 o/min. Flere gange under testugen øvede vi os i at køre bilen så forsigtigt som muligt med lette tråd på speederen. Det kan rent faktisk lade sig gøre at køre den som en helt almindelig familiebil og undgå vrælet fra motoren, men helt ærligt, hvem køber en ST for at køre søndagsture? Nej, dette er en rendyrket racer, som kræver talent for at yde sit optimale. Den kan begge dele, men det vil være synd ikke at lade den stække benene fra tid til anden.
Masser af vejgreb
Redaktionen kørte en tur på en snoet landevej i et område med godt udsyn og meget begrænset trafik. Her er det muligt at holde sig indenfor lovens rammer og medmennesklige hensyn og alligevel få et indtryk af de testede bilers potentiale. Til alle, der mener at morskab i biler, nødvendigvis involverer høj fart og farlig kørsel, kan redaktionen kun opfordre til, at man finder en øde landevejsstrækning med de rette mængder af snoede sving. På vores lille “private” testvej, kan farten holdes under 60 km/t og alligevel opleves fantastisk. En slags ædru fuldskab, om man vil. Fuldstændig sikkert og meget meget sjovt. I en Focus ST har man følelsen af at den bider sig fast i vejen og bare trækker og trækker.
Familiebilen
Som nævnt er dette en bil efter devisen; køb én og få to biler til samme pris. For udover at være en fuldblods racer, er det også en familiebil med god plads til børn og bagage. Den er akkurat så rummelig som den almindelige 5-dørs focus og det betyder god plads til fire voksne eller 2 voksne og 3 børn samt deres bagage i det overraskende rummelige bagagerum. Hvis man tilmed kører bilen stille og roligt, som den også kan, så opdager svigermor eller bedstemor aldrig, at du har brugt lottogevinsten eller arveforskudet på en fartmaskine med kræfter herfra og til dommedag.
Masser af udstyr
Man kan med rimelig ikke forlange mere af denne bil på udstyrssiden. Her er både aircon, el-ruder, 6-gear, sædevarme, fartpilot og en udmærket CD/radio. Sæderne er gode, hvis man ikke fylder for meget og kvalitetsfornemmelsen er god, uden dog at være på højde med Audi eller BMW. På alle måder en bil, man føler sig hjemme i og når først man er oppe i fart, falder maskinen så tilpas meget til ro, at de lange stræk heller ikke bliver noget problem.
Hård konkurrence
Det er et kompetent men også ret broget felt, som Ford mænger sig med under introduktionen af ST modellen. Honda Civic Type R er mere kompromisløs og motoren mere uhæmmet, men også med et betydeligt lavere komfortniveai. Suburas rallymonster Impreza vil køre den sønder og sammen, men koster næsten 300.000 mere med 280 heste under hjelmen. BMWs 130i kører bedre og har bedre langtursegenskaber, men igen til en væsentligt højere pris og uden egentlig blærerøvseffekt. En Golf R32 koster tæt på 600.000 og i det lys er Focus ST pludselig en meget relevant bil. For godt 400.000 får man både en rummelig familiebil og en kompetent weekendracer.
Konklusion
Focus ST tilbyder en temmelig kompromisløs pakke til den kræsne og krævende bilist, men alligevel tilbyder den komfort og plads som i en almindelig Focus. Det er en bedrift som er værd at bemærke og at det tilmed er lykkedes importøren at holde prisen nede på et rimeligt niveau tæller til deres ære. Om bilen bliver en succes må tiden vise, men den indeholder alle de elementer, som gør den til en potentiel klassiker. Efter at have afleveret bilen, bliver vi hurtigt enige om, at det ikke er køreegenskaberne eller farten vi kommer til at savne allermest, men lyden. Den inciterende lyd af rå og brutal motorkraft. I en familiebil.
Tekniske data | |
Model | Ford Focus ST 2.5 5-dørs |
Pris | Kr. 413.999 ekskl. levering og metallak |
Motortype | 5 cylindre, benzin |
Træk | Forhjulstræk |
Slagvolumen | 2.521 ccm |
Ydelse | 225 hk ved 6.100 o/min |
Moment | 320 nm ved 1.600 o/min |
Gearkasse | 6 trin manuelt |
Topfart | 241 km/t |
0-100 km/t | 6,8 sekunder |
Forbrug opgivet | 10,8 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt | 9,1 km/l ved blandet kørsel |
Bagagerum | 361 liter |
Egenvægt | 1.307 kg |
totalvægt | 1.890 kg |
L/B/H | 436 cm/184 cm/145 cm |
Testperiode | Oktober 2006 |
Testvarighed | 7 dage |
Testlængde | 490 km |
Testvejr | Solskin, regn, 10-20 grader |
Testområde | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr | Elruder foran, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, fartpilot. |
Konkurrenter | Mazda 3 MPS, Honda Civic R, Audi S3, Subaru Impreza |