På latin betyder Volvo “Jeg ruller” og man må sige, at det kører for Volvo. I 2011 fik den svenske bilkoncern Volvo Car Corporation således et overskud før skat og renter på godt 1,3 milliarder kroner. Salget steg med 20 procent til 449.255 biler.
“Når jeg ser på det, vi har opnået sidste år, er det med stor tilfredshed. Fra et salgsmæssigt synspunkt står vi stærkt, og vi er godt i gang med at markedsføre Volvo som det succesfulde luksusmærke, det er. Samtidig må vi dog erkende risikoen fra udefrakommende faktorer og bevare fokus på at implementere vores planer, så vi sikrer, at Volvo også kan tjene penge fremover,” siger Stefan Jacoby, der er administrerende direktør og koncernchef for Volvo Car Corporation.
Volvo’s mål er åbenhed og gennemskuelighed omkring virksomhedens resultater. Et stærkt produkt- og markedsmix bidrog til indtægter i 2011 på godt 100 milliarder kroner. Og den omsætning blev forvandlet til et overskud på godt 1,3 milliarder kroner før skat og renter.
Især i andet halvår investerede Volvo massivt i forskning og udvikling samt industriel kapacitet til at klare virksomhedens ekspansionsplaner og den nye produktstrategi, og det afspejler resultatet, ligesom ugunstige valutakurser samt prisstigninger på råvarer trak i negativ retning.
Detailsalget i 2011 steg med 20,3 procent til 449.255 enheder.
Der var vækst i alle salgsregioner, og ikke mindst Kina gik markant frem med et salg i 2011, der lå næsten 55 procent over 2010. USA steg med 24,7 procent, Sverige med 10,5 procent og Europa med 10 procent sammenlignet med 2010.
Markedsandelen steg på alle større markeder sammenholdt med året før.