Stationcarudgaven af BMWs 5-serie er en stor og uhyre velkørende bil. Men den er desværre også alt for dyr i afgiftsplagede Danmark.
Der sker et eller andet med redaktionen hver gang vi henter en BMW til en uges testkørsel. Vi glæder os til at tilbringe syv dage i selskab med noget af det ypperste som dagens bilproducenter kan præstere. Samtidig er det også med en anelse irritation at vi får overdraget nøglerne; hvorfor skal denne type biler være så urimeligt dyre i Danmark?
Det giver ingen mening at disse velkørende, komfortable rejsemaskiner skal være forbeholdt et fåtal af befolkningen, bare fordi regeringer af skiftende kulør ikke har mod til at tage det afgørende og nødvendige opgør med et forældet og hæmmende afgiftssystem.
Hjemme igen
Jeg føler mig altid hjemme i BMWs biler. Det har jeg gjort siden jeg kørte den allerførste for mere end 15 år siden. Jeg har udviklet mig siden – ikke mindst over maven – men pladsen er stadig optimal. Kan man ikke finde en god kørestilling i en 5-serie, så bør man overveje om man overhovedet skal køre bil. Sæde, rat og betjeningsgreb sidder som var de formet efter føreren. Og man bliver ikke træt, selvom man tilbringer flere timer bag rattet. Det er en vigtig sikkerhedspointe, som mange andre bilproducenter bør eftergøre.
Bilen er stor og minder om Mercedes E-klasse
Skipperkasket
BMW 5-serie touring en stor bil. Knap 5 meter i længden og 2 meter over skuldrene, hvis man regner sidespejlene med. Og det er en meget god ide at medtage sidespejlene i kalkulationen, hvis man vil have en passende plads i parkeringshuset. Redaktionen fandt det flere gange i testugen vanskeligt at klemme den store stationcar ind på flere af byens dertil indrettede parkeringsbåse. Det føltes som om kommunen allerede var ved at holde de store biler ude af byen ved bevidst at lave båsene for små. Der var faktisk et sted, hvor vi slet ikke kunne holde uden at få en bøde for at overtræde striberne til den ene eller anden side. Og et andet sted hvor det ville have krævet at vi kravlede ud gennem soltag eller bagrude for komme ud af bilen igen, hvis ikke dørene skulle ridses mod nabobilen. Det er en pointe man skal være opmærksom på hvis man køber bilen for at cruise rundt i byområder.
Kedelig – men funktionelt i verdensklasse
Landevejenes konge
Nej, så gør bilen sig meget bedre hvor pladsen er knap så trang. Ud på landevej eller motorvej med dyret. Klampen i bund… og så cirka 7 sekunder senere, lette trådet på speederen, inden klippekortet ryger sig en tur. Motoren giver ikke én forkert lyd fra sig, uanset hvordan man kører den. Den trækker rent fra 1.000 o/min og massivt fra 1.500 o/min.
Men glem bare alt om at lege med gearvælgeren. Med mindre du insisterer på karavanekørsel med campingvogn i bjergområder, så skal gearet bare stå i D. Resten klarer det massive moment på 450 NM uden problemer. 100 km/t svarer til 1.500 o/min i 8. gear. Og du kan reelt gøre turen over Storebælt uden nogensinde at passere 2.000 o/min og stadig følge med uden at være flovt langsom. Tankevækkende.
Parkeret ved et fartskilt, som den meget gerne vil overse!
Undervognen kan sættes til sport eller comfort og vi foretrak kun sport, når bilen skulle testes på de små snoede veje. Der mærker man lige at styretøjet strammes op og bliver mere direkte. Dejligt, men comfort indstillingen klarer udfordringerne næsten lige så godt.
Også bagfra minder den om rivalen fra Mercedes.
Motor
For nogle måneder siden testede vi 520d i sedanudgaven og den manglede lige det kraftoverskud som gør BMW til noget særligt. I 525d er der skruet op for turboen og ydelsen er 218 hestekræfter mod 184 i 520d. Umiddelbart ikke den helt store forskel, men i praksis virker 525d langt hurtigere. Merprisen for de 24 ekstra heste er cirka 70.000 kroner, men det er alle pengene værd, fordi man får det overbevisende skub i ryggen som imponerer.
Den lange front gør bilen meget dynamisk at se til.
BMW lover selv 18,2 km/l, men det var ikke muligt for os at nå i nærheden af. Normalt er BMWs tal ellers meget tæt på sandheden på landevejene, men vi kom ud med et snit på 13,8 km/l. Det er imidlertid ikke dårligt, slet ikke når man tager en to tons stationcar og kører frisk til. Den går fra 0-100 km/t på blot 7,2 sekunder og navnligt accellerationerne fra 80-140 km/t er temmelig imponerende. Og vanedannende.
Verdens bedste gear
Jeg kan ikke huske at have testet et bedre automatgeat (med undtagelse af DSG modeller). BMWs 8-trins automatiserede gearkasse skifter silkeblødt, ja næsten umærkeligt. Den finder lynhurtigt det rigtige gear og jeg kan vitterligt ikke finde noget logisk argument for at vælge motoren med manuel transmission. Den gearkasse klæder bilen, så det vil være en synd at udstyre den med noget som helst andet.
Der er god plads og komfort på bagsædet
Konkurrenter
Som altid med BMW, så kommer de åbenlyse rivaler kommer fra Mercedes og Audi. Ligesom da vi testede sedan-udgaven vil vi nævne mulighederne i de mindre prestigefyldte klasser. Altså biler, hvor man ikke betaler helt den samme afgift for emblemet på bagsmækken. Oplagt er Skoda Superb, som touring udgaven godt kan minde om fra visse vinkler. Hos Skoda får man sindssygt meget for trekvart million kroner. Lad os lige nævne at BMW 525d Touring kan erhverves for 50.650 euro i Tyskland – det svarer til 376.663 kroner! Man kunne tude over dette håbløse system.
Man mangler ikke plads i touring-udgaven…
Hos redaktionens medlemmer er vi stadig delte som resten af befolkningen sikkert også er det. Nogle synes det er vanvittigt at smide så mange penge efter en bil. Og selv den mest fanatiske BMW-elsker kan ikke finde noget argument for at ekstraudstyr skal være så hamrende dyrt. Smider man læderstue, stor navigationspakke, el-sæder og et rigtigt hifi-anlæg i bilen ryger der lige 200.000 kroner på den konto. Afgifter, afgifter og atter afgifter.
Den revsende pegefinger skal peges i retning af de lovgivende myndigheder, som udelukker almindelige mennesker fra at køre i en sikker og komfortabel bil. Hvorfor skal BMW, Audi og Mercedes dog være forbeholdt de få? Det har vi jo mærker som Rolls Royce, Bentley og Lamborghini til. Nej, ud med afgifterne og ind med mere sikre køretøjer på landevejene.
Konklusionen er klar efter en uges ubesværet kørsel; en BMW 525d Touring burde være opnåeligt for alle familier med et kørselsbehov, som ikke kan klares med kollektiv trafik.
Tal og teknik | |
Model: | BMW 525d Touring |
Pris: | Kr.749.163 ekskl. levering og metallak |
Motortype: | 4 cylindre, række |
Brændstof: | Diesel |
Træk: | Baghjulstræk |
Slagvolumen: | 1.995 ccm |
Ydelse: | 218 hk ved 4.400 o/min |
Moment: | 450 nm ved 1.500 o/min |
Gearkasse: | 8 trin automatisk |
Topfart: | 233 km/t |
0-100 km/t: | 7,2 sekunder |
Forbrug opgivet: | 18,2 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 13,8 km/l |
Bagagerum: | 450 liter |
Køreklar vægt: | 1.825 kg |
Total vægt: | 2.400 kg |
L/B/H: | 491 cm/186 cm/146 cm |
Testperiode: | Maj 2012 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 400 km |
Testvejr: | Regn, sol, blæst, 0-18 grader |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | Elruder, fire-zone klima, fjernbetjent centrallås, key-less entry, el-justerbare sidespejle med varme, varme i rat, integreret radio/cd/mp3 med ratbetjening, sædevarme, læderrat, regnsensor, tågelygter for og bag, fartpilot, bluetooth telefon |
Konkurrenter: | Audi A6, Mercedes E-klasse, Skoda Superb |