5-serien har til tider været udskældt for dens design, men i seneste aftapning, som er en klon af den flotte 3-serie, kan ingen vel være utilfredse? Redaktionen har tilbragt en uge i en 520d for at finde svaret.
Smag og behag
Og resultatet på en uges helt uselvisk testkørsel? Tja, den nye 5-serie er flot. Ingen tvivl om det. Men der er alligevel noget over den foregående model, som denne redaktør elskede fra første øjekast. Jeg har aldrig meldt mig i det kritiske kor, som heglede designer Chris Bangles version af 5-serien ned. Tværtimod har jeg ved flere lejligheder forsøgt at gøre verden opmærksom på at lige netop den version var den flotteste til dato. En af grundene var at den skilte sig markant ud fra 3- og 7-serien i søskendeflokken. Det gør den nye 5-serie ikke. Den minder på alle måder om en forvokset 3-serie eller en krympet version af 7-serien. På den måde planter BMW sig i Audi-fælden, hvor selv kendere kan have svært ved at se om det er en Audi A4 eller Audi A6; det er reelt blot størrelsen og ikke designet som adskiller dem.
Formidabel kvalitet
Nu kan man jo ikke skue hunden på hårene så jeg sætter mig ind og starter bilen med et tryk på knappen. Inde i den flotte kabine hører man ikke meget dieselhakken fra den firecylindrede motor ude foran. Ja, du læste rigtigt 520d brænder “kun” på fire cylindre og en rigtig 520´er skal da have 6 cylindre eller hvad? Jeg har kørt tilstrækkeligt mange BMW og navnlig tilstrækkeligt mange dieselmotorer fra samme bilproducent til at vide, at BMW ikke skal flove sig. De fire cylindre rykker hele 184 heste af sig og via et 8-trins steptronic automatgear sørger de for at 0-100 km/t sker på 8,1 sekunder.
Tilbage til fortiden
I testugen havde jeg tillige mulighed for at køre i en 530i fra 2007, altså en benzin-udgave af Bangles mesterstykke. Den kørte fremragende og tog sig – tankevækkende nok – bedre ud på parkeringspladsen ved siden af den spritnye 520d. Nu var jeg lige begyndt at holde af den nye, og så blev jeg midt i ugen mindet om den gamles kvaliteter.
På hjemmebane
Nå, nu ikke flere ture til fortiden. Testugen kunne ikke undslå sig en omvej over grænsen; autobahn er og bliver BMWs hofret. Den æder kilometer efter kilometer uden træthedstegn hos hverken fører, maskineri eller passagerer. Det hele spiller sammen til en helhed, som gør transport så uendeligt let og uanstrengt. Gratis spillemaskiner er casino spilleautomater, du kan spille for sjov, helt gratis, uden risiko for at tabe penge. s[ledes kan du v;lge din favorit og spille dit yndlingsspil med rigtige penge. Lydniveauet er lavt, musikanlægget spiller fremragende, sæderne støtter perfekt og i det hele taget kan førerstillingen næppe laves bedre i nogen anden bil. Samtidig formår bilen at være inspirerende, når farten sættes ned og landevejen venter forude med små sving. Bilen kører ganske enkelt fremragende!
Motor
For lige præcis denne motor, giver det absolut ingen mening at fravælge det fremragende automatgear. De færreste bilister vil kunne opnå den marginale og teoretiske forskel på accelleration til 100 km/t. I praksis vil automatgearet være mindst lige så hurtigt og langt mere behageligt at køre med. Har man lyst til at lege racerkører, kan man skifte manuelt mellem de otte gear der ligger tæt. Men det er ikke en racer; der skal man en motorstørrelse op. Der er kræfter nok, men heller ikke mere.
Leasing af drømmen
Prissedlen slutter på cirka 740.000 kroner for steptronic-udgaven og kan du nøjes med manuelt gear, sparer du cirka 40.000 kroner. Det er mange penge og man bør kigge efter leasingpriser som alternativ. Ugens testbil koster cirka kr. 7.500 per måned i 3 år. Det virker som et favorabelt alternativ til at tage værditabet selv.
Konkurrenter
De åbenlyse rivaler kommer fra Mercedes og Audi, men jeg er nødt til i den sammenhæng at nævne muligheder i “mindre klasser”. Bilen har ikke samme køredynamik, men hvis man smider 750.000 kroner på bordet får man ufatteligt meget bil hos de mindre fine konkurrenter. Tag f.eks. en Skoda Superb og kom største motor og firehjulstræk og du vil stadig have 200.000 til udstyr eller sparegrisen. Størrelsesmæssigt er Superb naturligvis mere value for money. Men hvad er det så BMW kan, som de færreste andre? Først og fremmest kan bilerne køre om hjørner med stort set alle andre. Mikset mellem komfort og dynamik i den nye 5-serie er unikt og køreegenskaberne uovertrufne. Punktum.
Det er derfor denne redaktør gang på gang vender tilbage til BMW når drømmenes lottogevinst skal anvendes. Jeg er ikke i tvivl; jeg ville købe en 5-serie.