Vi roser meget gerne, når der er grund til det. Vi sender derfor en stor buket roser til Audi, som har haft modet til at sætte supersportsvognen R8 i produktion.
Ganske vist er prisen over 2,2 millioner danske kroner og derfor vil den altid være et særsyn på danske veje, men det er godt at se, at nogen har inspirationen til at skabe en prototype, der tager sig så fantastisk ud. Det kalder også på applaus, at direktionen har haft modet til at binde an med et projekt, som ikke umiddelbart lå til højrefoden for Audi.
Audi har domineret Le Mans og andre motorsportsløb, og fået millioner af bilentusiaster til at savle ved tanken om, at en så markant sportsvogn kunne blive en realitet på landevejene. Men det har mange andre bilproducenter også og her er bilerne sjældent blevet til andet end prototyper og showcases på diverse biludstillinger. Men Audi R8 kommer på listen over de biler, vi kan bruge lottogevinsten til.
Normalt skal der mere end 420 hestekræfter til at blande sig feltet af vanvittige supersportsvogne eller toptunede sedaner. Men Audi gør alligevel forsøget med deres R8. Det er som nævnt en bil, som mange bilentusiaster, vil kunne genkende fra diverse motorblade og bilmesser de seneste 5-6 år.
Kun til weekendbagage
Med 190 liter bagagerum er der omtrent samme plads som i en Kia Picanto. Omvendt køber man næppe en R8 for at fragte tagspær hjem fra det lokale byggemarked. Sålænge den kan rumme to passagerer og et par Gucci tasker med guldtandbørsterne, kan man jo komme til Cannes eller Monaco hurtigere end en betjent kan nå at sige “orienterende køreprøve”. Hvad vi naturligvis ikke anbefaler førend man er kommet på tyske motorveje.
R8 er en videreførelse af navnet og generne fra den femdobbelte Le Mans-vinder Audi R8. Motoren er en V8 FSI-centermotor med 420 hk og der er permanent firehjulstræk til at tøjle de mange kræfter. Takket været et aluminiumskarrosseri i Audi Space Frame-teknologi er grundlaget skabt for en bil med fantastisk køredynamik.
LED-teknologi
Som den første serieproducerede bil kan man til R8 få forlygter, hvor alle lysfunktioner – nærlys, fjernlys, kørelys og blinklys – er udført i LED-teknologi. LED-lygter kræver mindre plads end konventionelle lygter, hvilket giver designerne større frihed ved formgivningen. Et særligt blikfang er formgivningen med tredimensionelle LED-forlygter.
Får man den store lottogevinst kan bilen pakkes pænt ind og placeres under juletræet. Det må være den oplagte gave til farmand fra farmand.