Redaktion havde lejlighed til at teste en Audi A4 Avant med en dieselmotor fra drømmeland.
For 10-15 år siden var diesel ensbetydende med grov motorgang, sort os og problemer med at komme op i motorvejsfart. Sådan er det ikke længere og særligt fra årtusindeskiftet er udviklingen af dieselmotorer gået rigtigt stærk. Diesel er ikke længer forbeholdt varevogne eller lastbiler. Faktisk er dieselmotorer blevet så gode, at vi i flere tilfælde vil foretrække dem frem for deres benzinbrødre.
Et sådan tilfælde er Audis suveræne 2.5 liter 6-cylindrede kraftværk, som i dette tilfælde er presset ned i motorrummet på en A4 stationcar, eller Avant, som det hedder på audisk. Den motor sparker røv, ja, eller rettere skubber bagdel, for når gaspedalen presses ned, får man oplevelsen af at blive trykket tilbage i sæderne. Det er herligt, herligt og stærkt vanedannende.
Langtursraket
Redaktionen havde fornøjelsen af at køre en tur fra Århus til København og retur. Samme dag vel at mærke. I alt mere end 700 km , som på ingen måde gjorde os trætte, ømme eller irriterede. Vi startede med at pakke bilen og lagde så fra land. Der er ikke den helt store forskel i præstationerne uanset om man kører alene eller med alle sæder besat og bagagerummet proppet. Den trækker og trækker uden at kny eller virke det mindste anstrengt. Det medvirker til den passive sikkerhed, at man ikke bliver træt af det lange stræk.
Overskud i metermål
Vi fandt os straks rigtig godt tilrette i sæderne, i den efterhånden klassiske audi-kvalitet. De støtter perfekt og danner rammen om en god køreoplevelse. Klimaanlægget sættes på auto, destinationsadressen tastes ind i navigationsanlægget og gearvælgeren sættes i D med kurs mod motorvejen.
Overhalinger foregår legende let med overbevisende kraft. Det er trods alt 180 bryggerheste som sætter det lange seje ben foran med et moment på 370 NM allerede ved 1500 omdrejninger. Det kan mærkes, men bilen kan heldigvis også køres behersket og så er man tæt på limousineniveau. Det har det lave støjniveau sin del af æren for.
Indretning der holder
Bagsædet kunne lægges ned med en enkelt hånd. Intet besvær med fjerne nakkestøtter, ordne selerodet og flytte forsæderne helt frem. Nej, hos Audi foregår det legende let. Jeg har faktisk aldrig oplevet et system, der fungerede så overbevisende. Intet forarbejde, bare et enkelt greb og sædet er lagt ned. Det kunne mange andre lære af. I det hele taget er der mange gode lektier at lære ved at studere Audis modeller i disse tider. Ting sidder hvor de skal, dørene smækker solidt, vejgrebet er formidabelt og hele tiden sidder man med en følelse af kontrol gennem det lækre tykke læderrat.
Bare det var min
Kritikpunkter er der vitterligt ikke mange af. Pladsen på bagsæderne er ikke overvældende og bagagerummet heller ikke det største, men klassen taget i betragtning gør den det ikke værre end sine konkurrenter hvad det angår. Bagagerummet er i øvrigt så pænt beklædt med tykke tæpper, at jeg ikke ville nænne at smide en mudrer mountainbike eller poser med affald til lossepladsen derind.
Konklusionen er at Audi A4 Avant TDI 180 er en ualmindeligt dejlig bil, som rigeligt er sin pris værd. Måske kunne jeg undvære firehjulstrækket, men dieselmotoren er et must, selvom man må undvære muligheden for de høje omdrejninger. Det er mellem 1500 og 3000 omdrejninger det hele sker, men her sker der til gengæld også så meget at den øvrige trafik synes at stå stille.